Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av starlet87 »

Hej experter!

Jag har en 87as starlet med 1.3liters motorn. Mitt problem är att förbrukningen nu är uppe i 1l milen och bara ökar. Den va på 0.8 när jag köpte den. Oljan på stickan luktar även den mycket bensin så måste byta olja. Men vill ju inte göra det innan jag vet vad som gör att den drar mycket. När bilen är varm så ligger varvtalet på 800rpm och vid kallstart ca 1500rpm som går ner rätt snabbt. Kan det vara choken som hänger sig kvar och vart hittar jag den? Vet ni någon sida där man kan hitta sprängskisser på förgasare och annat under huven? Har kollat alla vakumslangar och inga hål eller stopp.
Tack på förhand!
limppa
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 20 feb 2015, 07:21:04
Bilmodell: Carina II
Årsmodell: 1986
PostOrt: Lovisa
Land (Country): Finland
Ort: Lovisa, Finland

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av limppa »

Varvtalet låter ok.
Började fundera på bromsarna. Böt du skivorna här tidigare i höstas? Ligger bromsarna kanske lite på?
Annars är den där aisin förgasarn tämligen ganska driftsäker. Problemet kan kanske vara "choke klockan" en solenoid som ska sköta på/av för choken. Går inte att fixa, bara bytas ut för den är gjord av nånslags hifi vax som reagerar på värme lite som ett termostat.
Kolla ändå först det du skruvat på senaste.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av starlet87 »

Hej, tack för svar!
Har en extra chokeventil av något slag. Men hittar inte vart den ska sitta. Har inte skruvat något alls än för jag hade velat haft sprängskisser innan. Hur ser choke klockan ut? Kan man hitta artikelnumret till den på något vis? Ingen broms ligger på utan bilen rullar väldigt lätt och allt ser bra ut så när jag kollade.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av starlet87 »

Jag har googlat runt lite och alla förgasare jag hittat har runt vanligt spjäll. Men den som sitter i min bil är ett skjutspjäll. Så alla sprängskisser är felaktiga. Tittade på den förgasare jag har men hittade inget serienummer någonstans!
limppa
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 20 feb 2015, 07:21:04
Bilmodell: Carina II
Årsmodell: 1986
PostOrt: Lovisa
Land (Country): Finland
Ort: Lovisa, Finland

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av limppa »

Var en ganska vanlig förgasare på 2E:n i tiderna.
Choken sitter nånstans i närheten av två små kylarslangar som går via förgasaren. Därifrån får den "signalen" att slå av choken anefter motorn varmnar.
Hade ett lite liknande fel på en EE-80 corolla. Men hon brände bensin över 20l/100km. Böt choke solenoiden o allt va ok.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av starlet87 »

Är det på sidan tvärtemot den med gasvajer?
limppa
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 20 feb 2015, 07:21:04
Bilmodell: Carina II
Årsmodell: 1986
PostOrt: Lovisa
Land (Country): Finland
Ort: Lovisa, Finland

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av limppa »

Inte riktigt säker men följ slangarna. Oftast gjord av lite starkare gummi än vacum slangarna.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av tobo »

Här är en tråd med lite bilder på förgasaren.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 0&start=20
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av starlet87 »

Jo den tråden har jag läst redan men blev tyvärr inte mycket klokare för det. Är precis en sån förgasare som den på bilden. Men den finns inte på bildelsbasen längre och något artikelnummer original har jag inte lyckats hitta. Blir att kolla lite annars åka till Toyota till veckan och prata med dom.
limppa
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 20 feb 2015, 07:21:04
Bilmodell: Carina II
Årsmodell: 1986
PostOrt: Lovisa
Land (Country): Finland
Ort: Lovisa, Finland

Re: Kopiös bränsleförbrukning Toyota starlet.

Inlägg av limppa »

Kolla en sån sida som toyodiy.com.
Finns reservdelsnr o bilder.
Annors är toyotas reservdelspolicy lysande. Finns bra med delar i europa lagret, om inte, skeppar de in från japan.
Om du kan så försök kika på sprängskisserna hos toyota handlarens reservdelskartor. Begär en print på vad du behöver.
Skriv svar