Min Avensis vill inte starta igen!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
j_engvall
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 23 nov 2015, 17:35:53
Bilmodell: Avensis Combi
Årsmodell: 2006
PostOrt: järfälla

Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av j_engvall »

Hej,
Ny på detta forum, har inte behövt innan :)
Nu är jag i desperat behov av hjälp!
Startade min Avensis som stått men motorvärmare och körde iväg, stannade efter 1,5 km. Lät bilen stå i ca 45 min å sen vill den inte starta! Den bara gnuggar på startmotorn, inte ett liv att tända.
Efter en dags letande på olika forum så har jag inte blivit nå klokare. Den verkar få soppa för det luktar bensin om den.
Kan det vara nåt med startspärren,vet ej hur sånt fungerar?
Kan den bli "mega" sur när jag gnuggat den så att jag måste ta ut tändstift, eller räcker det att den står över natten?
Läst nåt om en vevaxelgivare?

Eller är det bara att dra vraket till en verkstad för koder och lagning?

Hoppas på nån som kan nåt! Skruvar gärna men kan inte så mycket om nya bilar:) Min gammla Bubbla från -56 var det inte så mycket el i...

Hade
JOhan

P.s Flytta gärna tråden om den har hamnat fel!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av cheetah1 »

Ganska vanligt på dom här tydligen. Du startar och kör en kort sväng. Det är kallt ute, så bilen fetar på en massa soppa (tänk gammaldags choke). Bränslet kondenserar på cylinderväggarna, och tvättar bort oljefilmen. Ingen oljefilm -> ingen kompression -> ingen start. Brukar märkas på att man tycker att den snurrar lite ovanligt lätt på startmotorn.

Fix: Nöta och nöta och nöta. Eventuellt skruva ur stiften och hälla i en matsked (max, så du inte sabbar katten) olja i varje cylinder. Sen nöta lite mer. Max 30 sekunder i taget med nån minut emellan så du inte eldar upp startmotorn. Ha gärna en bil kopplad med startkablar till din så du har konstant bra laddning på batteriet, det hjälper en hel del (starkare gnista, mer fart på startmotorn, och ingen risk att batteriet tar slut innan du får igång den). Tillslut startar den. Då ser du till att köra ett par mil så den blir ordentligt varm.
j_engvall
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 23 nov 2015, 17:35:53
Bilmodell: Avensis Combi
Årsmodell: 2006
PostOrt: järfälla

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av j_engvall »

Hej, å tack för snabbt svar!

Är det bättre att dra i gång den?

Hade gott
j_engvall
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 23 nov 2015, 17:35:53
Bilmodell: Avensis Combi
Årsmodell: 2006
PostOrt: järfälla

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av j_engvall »

Ok, nu har jag varit ute och dragit hem vraket:(
Provade med en kompis bil och visst den startade upp efter lite gnuggande, men säg den glädje som vara för evigt. Dog direkt eller nästa direkt. Några gånger höll den sig vid liv i en minut. Kändes som den hade svårt att hålla varv, jag ville gärna hjälpa den men då stendog den. Gick upp i 1000 å sen sakta ner, några gånger låg den kvar men började sedan färden neråt.

Under avgasröret fanns en pöl av soppa, skulle så gärna vilja ha varvat ur den...

På väg hem försökte jag när vi bogserade, men det gick inte alls. Dog direkt då jag tryckte ner kopplingen.
Idéer???? Fortfarande bara att nöta eller???? Tacksam för alla tips, annars får jag sponsra den lokala bilmeken:(
Tack hej å god natt!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av cheetah1 »

Oj, fetar den på så det rinner om den? Då är det nog inte det som är felet. Låter som nån spridare som har hängt sig eller nåt sånt...

Edit: Har det kommit in så mycket soppa i katalysatorn föreligger det en överhängande risk att den kan ha tagit skada förresten, vilket också är skälet till att man bör undvika att dra igång moderna bilar.
j_engvall
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 23 nov 2015, 17:35:53
Bilmodell: Avensis Combi
Årsmodell: 2006
PostOrt: järfälla

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av j_engvall »

Nu lät det inte så billigt längre, spridare och kat....
Bara dra vraket till verkstan då.
Suck, den perfekta julklappen....
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av Glenn »

spridare brukar man kunna rengöra eller i värsta fall renovera iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av cheetah1 »

Mja, är du inte tillräckligt kunnig för att undersöka felet själv är det nog verkstad som gäller. Jag skulle tro att det går att identifiera felet genom att koppla bilen till en dator, vilket är rätt snabbt jobbat för en verkstad.
j_engvall
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 23 nov 2015, 17:35:53
Bilmodell: Avensis Combi
Årsmodell: 2006
PostOrt: järfälla

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av j_engvall »

Nu är bilen tillbaka från service. Det var tydligen bränspumpen i alla fall. Felet var snabbt hittat och åtgärdat. Felsök samt byte på 1,5 timme.
Känns tom som om den går mjukare nu.
Är 3000 rimligt för en pump, detvar iallafall vad jagfick pröjsa? Bra att veta om dom höll jysta priser om man behöver verksta igen.

Tack för all hjälp!
Johan
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Min Avensis vill inte starta igen!

Inlägg av Micke2 »

Hej

3000kr för 1,5tim arbetstid och ny bränslepump låter inte som saltat överpris. En eftermarknad pump går nog på ca 1500-2000kr ny.

En Toyota originalpump går nog på 3000kr för bara pumpen.

Micke.
Skriv svar