Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av Dale »

Om du nyligen bytt pump hur långt har den "nya" pumpen gått? Borde ju vara någon form av garanti på prylarna.

Får inte kärran soppa så det räcker kommer pumpen att gå tills den dör. Anledningen kan vara skit i soppan eller igensatt filter. Mackarna smyger ju i mer och mer Etanol i soppan för att dryga ut soppan. Vet att större mängder Etanol är aggressiv mot diverse material med men men. Vissa har kört runt 30 tusen mil utan att behöva röra vare sig pump eller filter trots experimenterande med diverse Etanolblandningar. Det där med miljötänk att blanda ut Etanolen i soppan vet man väl inte riktigt hur det fungerar men det känns ungefär som macken som kränger miljövänligare korv med mindre kött. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
longshot
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 apr 2016, 20:06:51
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: 83045

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av longshot »

Har en avensis 2.0 d4 vvti. års.2000. med felkod p0191 likadana symtom.bränslepumpen bytt för 10000mil sedan
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av TeemuH »

Bensinpump bytt och bilen kändes bra till en början o kunde köra felfritt en 30mil men nu kommer samma fel upp igen. Gasen försvinner ibland när man kör o motorlampan tänds =S

Undligt de här. Var i kontakt med toyota igen o nu tror dom en slang kan ha luft i sig o då kan den bete sig såhär men får la se om de gör skillnad =s.

Märkt också att den drar mycket olja och reflekterat också att oljan luktar illa. Luktar typ avgaser eller bensin .
Nån som har nån erfarenhet o komma med till mig? =)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Bensin-/avgaslukt i oljan och oljekonsumtion innebär att det läcker mellan förbränningsrummet och utrymmet där det finns olja. Två huvudsakliga orsaker: Trasiga/dåliga/fastkärvade kolvringar (alternativt spår i cylinderfodret) eller också trasig topplockspackning mellan cylindern och en oljekanal. Du har en 1AZ-FSE i din, vilket innebär att den (dock mycket sällsynt, vad det verkar) kan strippa gängorna till topplocksbultarna. Har den gjort nåt sånt kan det bidra. Inget av det är speciellt billigt att laga.

Hur mycket olja är "mycket olja"? För mycket olja är i mitt tycke när den inte går igenom besiktningen längre pga högt HC.

Skulle själv börjat med att göra ett kompprov, eller ännu hellre ett leak-down-prov, för att se hur mycket det läcker. Gör du leak-down kan du också lyssna, dels i hålet för oljestickan, och dels i oljepåfyllningshålet. Pyser det i oljestickan är det antagligen läckage förbi en kolv, pyser det (eller bubblar?) i påfyllningshålet är det mer troligt topp-/packningsrelaterat.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av TeemuH »

Nu kom bilen ännu en gång ifrån verkstaden o skulle fungera för dom hade kört o kört med den o den hade stått på tomgång utan problem. Körde nån kilometer med den innan ännu en gång motorlampan tändes och gasen försvann 10-15 sekunder o ryckte lite i bilen innan gasen kom tillbaka. Tröttsamt!!!!

På verkstaden så hade dom bytt några slangar i bensintanken som dom misstänkte hade luft i sig.

Bara till o ringa verkstaden igen =(
longshot
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 apr 2016, 20:06:51
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: 83045

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av longshot »

Hörde med Toyota, på min trodde dom att det var den andra bränslepumpen i motorrummet? ? ? .det var fel på.pris 9600kr
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av TeemuH »

Nån som har några ideer? =s

Bränslepump i motorrummet finns inte sa dom idag på toyota så där e nog inte felet då ne =)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Vi får anta att dom har bytt tanklocket/provat att köra utan..?
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av TeemuH »

har dom säkert inte
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Gasen försvinner i min Toyota Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Prova det själv då. :) Ha bara inte full tank och kör försiktigt om du tänker prova att köra utan lock, så det inte skvalpar över.
Skriv svar