Kompatibla växellådor för Corolla Verso?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Carl
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 14 nov 2015, 23:19:25
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2002
PostOrt: UPPSALA

Kompatibla växellådor för Corolla Verso?

Inlägg av Carl »

Hej!

Vår familj är sedan nån vecka tillbaka ägare av en Toyota Corolla Verso från 2001/2002 (tillverkad december 2011, uttagen februari 2012) som visat sig skorra nåt gräsligt vid gaspådrag. Efter att servicekillen på Toyota här i stan testkört bilen så sjunger lagren i växellådan på sista versen, och om dessa inte byts i det snaraste kommer växellådan att skära ihop. Jag fick en offert på ungefär tolvtusen kronor för en renovering, och det känns lite saftigt att lägga ut på en såpass gammal bil.

Jag och bilhandlaren som jag köpte bilen av (blott nån dag innan felet uppdagades) har kommit överens om att istället för att skruva invärtes i växellådan ska vi försöka hitta en begagnad komplett växellåda som deras egna mekaniker kan stoppa in. När vi slog upp 5-växlade växellådor för just Corolla Verso på Bildelsbasen så kammade vi dock noll. Efter viss egen research verkar det dock som att Corolla Verso från min tidsepok och med min motor (3ZZ-FE) i princip uteslutande använder växellådan med typkod C50. Är det någon tekniskt bevandrad här som kan bekräfta detta?

Vidare, om jag skippar att gå efter bilmodell och istället skriver in växellådskoden i Bildelsbasens sökmotor så får jag upp flera beg. växellådor av denna typ, uteslutande från Toyota Corolla (ej Verso) och Toyota Auris. Min fråga till de tekniskt bevandrade på detta forum är då om växellådorna i sig är identiska, alltså gällande fästen och så, eller om det finns teknikaliteter som krånglar till att ta en C50-låda från exempelvis en Auris istället från en Corolla Verso?

Tacksam för alla svar! :)