Montera motorvärmare på en Auris 1,6 2010

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
AurisBeris
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 10:26:17
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2010
PostOrt: Älvängen

Montera motorvärmare på en Auris 1,6 2010

Inlägg av AurisBeris »

Finns tydligen ett hål i motorblocket där man kan ha en värmare "pitten" är det någon som vet vilken värmare det är och vart den sitter?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Montera motorvärmare på en Auris 1,6 2010

Inlägg av cheetah1 »

Artikelnummer Defa: 412880
Artikelnummer Calix: RE528

Calix har även en anliggningsvärmare som kan monteras utanpå blocket, som heter RE773. Eventuellt kanske det kan vara idé att kombinera dessa för extra värmeeffekt, men det väljer du ju själv.

Hålet sitter på vänster sida av motorn (i färdriktningen), troligen i höjd med cylindrarna, ovanför växellådan. På min AZ satt det på baksidan av cylindrarna, men det kan nog skilja på din.
AurisBeris
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 10:26:17
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2010
PostOrt: Älvängen

Re: Montera motorvärmare på en Auris 1,6 2010

Inlägg av AurisBeris »

cheetah1 skrev:Artikelnummer Defa: 412880
Artikelnummer Calix: RE528

Calix har även en anliggningsvärmare som kan monteras utanpå blocket, som heter RE773. Eventuellt kanske det kan vara idé att kombinera dessa för extra värmeeffekt, men det väljer du ju själv.

Hålet sitter på vänster sida av motorn (i färdriktningen), troligen i höjd med cylindrarna, ovanför växellådan. På min AZ satt det på baksidan av cylindrarna, men det kan nog skilja på din.

Bra, får kolla på det imorgon när det är ljust (om jag hinner hem :D
Calix eller Defa, någon synpunkt?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Montera motorvärmare på en Auris 1,6 2010

Inlägg av cheetah1 »

Värmarmässigt kvittar det nog, men jag tycker Defas WarmUp med timer och motorvärmare är mer välutvecklad än Calix motsvarigheter. Det finns även en firma (kommer inte ihåg namnet på rak arm nu) som tillverkar en adapter så man kan blanda som man vill. Samma företag säljer även batterivärmare och, har jag för mig, oljetrågvärmare, om man vill ha en riktigt lättstartad och trevlig bil.
Skriv svar