Avensis 1.8 -04 Rassel

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis04
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 28 okt 2015, 13:26:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: 96167

Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av Avensis04 »

Hej

Vid kallstart rasslar det oavbrutet på tomgång tills motorn blivit varm. Ljudet försvinner också när man ger gas men återkommer direkt den varvat ner.
Detta har pågått i nästan 2 år och det kan vara dags att gå till botten med problemet.
Någon som varit med om något liknande? Kan det vara ett lager i någon löprulle?
All hjälp uppskattas!

MVH Marcus
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av cheetah1 »

Lägg dig på ryggen längst bak på bilens högra sida (när den är kall) och känn om plåten som sitter uppe ovanpå ljuddämparen sitter löst. Mycket vanligt fel. Jag tog bort den på mammas bil, men vissa rekommenderar inte det, eftersom det vid tomgångskörning varma dagar kan bli ganska ordentligt varmt på plåten ovanför, även på insidan av bilen, men sålänge man inte förvarar temperaturkänsliga föremål i det utrymmet ser jag personligen risken som minimal att något skulle kunna hända. Det är inte en acceptabel design från fabrik att låta en plåt bli så varm, men som lösning för att slippa köpa dyra delar och demontera ljuddämparen, dra ut avrostade skruv med mera, tycker jag att det är helt okej.
Avensis04
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 28 okt 2015, 13:26:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: 96167

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av Avensis04 »

Tack ska du ha. Ska kolla detta men jag glömde att tillägga att ljudet kommer från motorutrymmet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av cheetah1 »

Aha. Det har jag däremot inte varit med om. Dock sitter det väl en värmeplåt över grenröret också. 1,8:an är väl vänd bakofram mot 2,0:an tror jag, så avgaseriet sitter nog på baksidan av motorn på den. Börja i den enklaste änden. :)
Avensis04
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 28 okt 2015, 13:26:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: 96167

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av Avensis04 »

Får ta och kika på dessa plåtar. Hoppas att det kan vara så enkelt.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av cheetah1 »

Skulle det inte vara det kan det vara saker som tillexempel urtrampningslager, lager i generator, lager i AC-kompressor osv. Har den ont om olja skulle det kunna vara från ventilgarnityret det rasslar (vilket oftast blir bättre när den blir varm), eller i värsta fall från kamkedjan (ventilrassel är ofarligt, kamkedjerassel är det definitivt inte).

Men som sagt, börja med det enklaste.
Avensis04
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 28 okt 2015, 13:26:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: 96167

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av Avensis04 »

Här är ett videoklipp som visar problemet. kanske blir aningen enklare att bedöma.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av GT4-R »

aj va det låter hmm
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av cheetah1 »

Ja, nä, det där är inget värmeplåtsrassel inte.

Börja från enkla änden, kolla så aggregatremmen inte har nån sten som har fastnat i den eller nåt sånt.
Annars skulle jag rekommendera dig att du skaffar ett enkelt motorstetoskop för att försöka höra lite mer preciserat var ljudet kommer ifrån. Det låter såpass hårt att det kanske kan vara svårt, det hörs var du än sätter spetsen, men dom är inte så dyra, så det kan vara värt ett försök. Lyssna på generator, AC-kompressor osv först, innan du börjar lyssna på olika punkter på motorn. Långt ner på blocket borde det bli högre om det är lagerrelaterat, och uppe på toppen runt insug och/eller avgas om det är ventilrelaterat. Lyssna på sprängkåpan och växellådshuset också, om det är nåt som kommer därifrån. Här är ett på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000018564/

Det låter som att det är nåt som händer en gång per varv, så det kan vara nästan vad som helst. Du får helt enkelt hoppas på att det är nåt billigt som är trasigt..

(Och det är ganska märkligt, jag rekommenderar det här till folk rätt ofta när dom har missljud, men jag har ännu inte fått arslet ur vagnen och köpt ett stetoskop själv...)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 1.8 -04 Rassel

Inlägg av Glenn »

ja motorsteoskop är användbara, jag har ett liknande det på biltema (tror det är köpt dären gång i tiden), men idag skulle jag nog köpa ett elektroniskt så det kan filtrera bort riktigt höga ljud, typ som när man råkar peta till aggremmen :)

Det är rent allmänt fascinerande att lyssna på sin motor med ett stetoskop, man kan höra ventilerna jobba, pumpar pumpa, lager gnälla osv beroende på var man lyssnar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar