Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tob
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 28 okt 2015, 09:52:10
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008
PostOrt: Norrtälje

Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Inlägg av tob »

Hej, har en Avensis 2.0 D4D -08 som den senaste tiden inte alltid svarar på gaspådrag. Oftast är det när jag kört bilen ett tag och sedan antingen 1) stannar till (i princip helt) och sedan gasar iväg eller 2) när jag saktar ner farten något och sedan gasar iväg (3an runt 50 kanske). Det som händer är att det inte händer något, den inte svarar alls på gaspådrag. Vid 1 så måste jag ibland stänga av bilen för att sedan starta den igen för att den ska gå som vanligt igen. Och vid 2 så kommer den igång efter någon sekund. Någon som vet vad det kan vara?

/t
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Inlägg av cheetah1 »

Hmm, ingen motorlampa som lyser? Låter som att det skulle vara nåt glapp i potentiometern i pedalen eller nåt liknande, men det borde den larma för isåfall tycker jag..
tob
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 28 okt 2015, 09:52:10
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008
PostOrt: Norrtälje

Re: Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Inlägg av tob »

Ingen motorlampa som lyser och inga felkoder.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Inlägg av cheetah1 »

Intressant. Frågan är hur det är kopplat. Det skulle potentiellt kunna vara så att man har gjort en sniklösning där man bara använder två av trådarna på en tretrådig potentiometer (normalt använder man i en sån lösning den tredje för att bekräfta att det fungerar), och att noll gaspådrag är vid 0 ohm. I ett sånt läge kan man tänka sig att en intermittent kortslutning i potentiometern eller dess anslutning inte leder till någon felindikering, bara till att inget händer när du rör gasen.

Det andra alternativet, att det blir avbrott i.e. glappkontakt, är svårare, eftersom det aldrig är helt avbrott i en potentiometer under normal drift, så förutsatt att dom inte helt har ignorerat den möjligheten i programmeringen bör datorn detektera ett avbrott.

Eftersom det är en diesel har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något annat fel än med gaspedalen, eftersom en diesel inte (i moderna fall åtminstone inte enbart) styrs av spjällöppning. Den borde upptäcka ganska omgående att något är fel om det handlar om något annat som har hängt sig.

Mina 5 cent. :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Inlägg av Dale »

Hade liknande problem med min Avensis diesel. Fick höra att fler haft problem när dom tankat på "min" mack. Bytte mack och bilen blev bra efter någon tankning på "nya" macken. Tur man inte körde Volvo för dom fick tydligen bogseras/bärgas till verkstaden.

Bara en tanke om du tankat på samma mack. Fel på bränslet eller igensatt filter.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Inlägg av Joggy »

Hej
Det är 2 hallgivare med linjärspänning som signal från pedalen vill jag minnas, deffinitiv DTC vid fel.
Diesel kvaliteten i Sverige är som ingen annanstans i världen.
Tveksam och orkeslös gång = byte bränslefilter som steg 1.

Detta är säkert löst sedan länge, men vafan forumet är ju stendött ändå så varför inte :wave:
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Inlägg av TeemuH »

Har ifs bensin men känner igen mig i det du skriver. Var på verkstan o pratade o han sa att jag antagligen har vatten i tanken så har nu provat med k-sprit.

Bara en tanke men vet inte hur de e med diesel =)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 D4D -08 svarar ibland inte på gaspådrag

Inlägg av cheetah1 »

Diesel har vattenavskiljare i bränslefiltret.
Byte av bränslefilter känns som en 10-poängare att börja med då, som sagt var. Tänkte inte på det innan, men det är ju standard på en diesel.
Skriv svar