Stum generator och varför läcker nya tanken?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Stum generator och varför läcker nya tanken?

Inlägg av Nizzehult »

Var och tittade på en Corolla -96 ikväll som ska funka som vinterbil och det var ytterst nära att det blev affär.
Bilen hade en ägare och har gått runt 20' och var servad av en "snubbe som var bra på bilar" men ingen märkesverkstad.

Två saker som det sket sig på. Det ena var att generatorremmen var av. Visst, big deal men jag såg att det var svartmärken på remskivan och den var så stum att den inte gick att snurra för hand.
Till saken hör att bilen har stått stilla snart ett år men det verkade ändå skumt. Nåväl, eftersom jag visste om detta så hade jag med mig en rem som jag monterade på och jag var sen beredd på det värsta. Innan monteringen drog jag runt remhjulet med en spärrnyckel och det lossnade och började gå lättare och lättare men inte så lätt som det bör göra.
När bilen startades upp så laddade generatorn och det var inga som helst missljud från den.
Jag blev rätt förvånad själv. Frågan är om det är ett lager som håller på att skära och som kanske gör det när den blir varm eller om man vågar köra på detta vis? Vet inte ens om lagren är utbytbara?

Det andra kända felet var läckage i bränslepåfyllningen och det var alltså det långa röret som kommer uppifrån som läckte någonstans, troligen vid den nedre infästningen. Det konstiga är att tanken är i princip helt ny och varför åtgärdade man då inte detta samtidigt??
Det är rätt mycket rostangrepp på såväl rör som infästning men då det "bara" är påfyllningen så tänkte jag att man kunde göra en fuling, lossa röret vid gummislangen som följer där röret slutar och sedan trä på en annan slang på partiet som läcker och sen klamra det på båda ställen. Då får det väl läcka bäst det vill. Möjligen att man måste ta bort infästningen så det får man kanske lösa på annat sätt men det borde fullt genomförbart. ett helt nytt rör är både dyrt och lite meckigt att byta och att ta från en skrotad bil är knappast någon mening då alla dessa är röda av rost efter bara några år.
Men den största anledningen till att det inte blev någon affär var att det läckte, fel: rann bensin från tanken på andra sidan när motorn gick! Här måste ju den som bytte tank ha klantat sig rejält och missat nåt väsentligt. Jag trodde först att det var som på Carina att man kom åt övre anslutningarna genom en lucka under baksätet men det verkar som att man måste sänka ner tanken för detta...
Är det vanligt med läckage där och hur kan en van mekaniker ha missat detta? Tanken är alltså fabriksny. Sitter det bara en anslutning där såväl armatur som pump finns eller är det flera olika hål som man måste ge sig på?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition