Avensis 2.0 -04, kraftlös och låga varvmätarväden - P4030

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
hennnk
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 12 okt 2015, 16:01:07
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 2004
PostOrt: Håknäs

Avensis 2.0 -04, kraftlös och låga varvmätarväden - P4030

Inlägg av hennnk »

Hej!

Har nyligen köpt en Avensis 2.0 -04 med ca 26000 mil på sig. Gick bra förutom att jag möjligtvis då och då upplevde viss kraftlös acceleration på vissa växlar från ca 1200-2000 varv. Sambon körde bilen längs motorväg varpå motorlampan började lysa. Hemma testade jag med felkodsläsare och fick fram felkod P4030 som tydligen betyder "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)". Har läst på forum om detta och vissa menar att det kan vara sensorn i luftmassemätaren, andra menade på att det var katalysatorn, någon annan var inne på fel i motorblocket (läckage etc). Buden var många.

Därför vänder jag mig till er för att se om någon kan hjälpa mig att hitta det faktiska felet i mitt fall och tips på hur jag kan åtgärda detta. Någon skrev att det nästan alltid är katalysatorn men som ni säkert vet är den inte helt billig och därför vill jag gärna säkerställa att det faktiskt är felet i såna fall.

Jag är endast en glad amatör och kan bara det som jag behövt lära mig via olika reparationer genom åren, dock envis som få så jag är villig att testa det mesta. Så länge det inte är värre än att byta ett pressat hjullaget på en Audi utan hydraulik - även om jag fick till det till slut också ;)

Tacksam för alla svar!

Med vänliga hälsningar,

Henrik
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 -04, kraftlös och låga varvmätarväden - P403

Inlägg av cheetah1 »

Är det en D4 (som egentligen heter 1AZ-FSE) eller en vanlig (1AZ-FE)? D4:an är känd för att få det där felet på sin katalysator, den blir dålig rätt kvickt. Å andra sidan, har din gått 26000 mil är det inte omöjligt att katalysatorn faktiskt är dålig, och det du säger att den är kraftlös ibland kan tyda på att katten har kollapsat invändigt.

Jag skulle föreslå att du fixar en app till din felkodsläsare (om det är en till mobilen) som kan logga, och då loggar lambdasondsvärdena på bank 1 och bank 2, samt flödet från luftmassemätaren, och kör en runda.
Skriv svar