Tändstift + tändstiftsnyckel

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Balten
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 10:12:10
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Tändstift + tändstiftsnyckel

Inlägg av Balten »

Hålet till tändstiften är ju djupt. Fick för stora tändstift av Autoexperten. Köpte nyckel på Biltema som inte funkade att få fatt i stiftet. Nu är frågan: Var får jag tag i rätt verktyg? Biltemas stift kostade dessutom hela 100:-/styck! Alldeles för dyrt.

Villrådig.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tändstift + tändstiftsnyckel

Inlägg av Glenn »

Ofta medföljer det en nyckel med bilens verktygssats som passar.

Om stiften är dyra brukar det ofta vara ididium eller platina, därav priset, man kan byta till vanliga stift om man vill, men då får man byta oftare sitället.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tändstift + tändstiftsnyckel

Inlägg av cheetah1 »

Hm, inte riktigt säker på vad problemet är, men det är ju bara en fråga om att ha rätt hylsa till stiftet? Säljs "överallt" där man säljer bilgrejer, verktyg osv. Min lokala lantmannaförening har en hel uppsjö olika tändstiftshylsor. Sen är det bara frågan om att ha tillräckligt lång förlängare för att nå ner.

Annat var det när jag bytte på min Camry V6 -88. Dom främre tre stiften var ingen match. Dom bakre tre var däremot inte så skojigt, för insuget låg över, och som med alla lite modernare bilar sitter det ju 14000 prylar på det, så jag tänkte att jag skulle slippa ta bort det, och jo då, visst gick det. Två korta förlängare, och sätta ihop dom efter hand var lösningen. Problemet var att spärrkulan på förlängarna var så lös att när jag monterade dom nya och skulle ha hylsan att lossna från stiftet så var jag tvungen att tejpa ihop grejerna på vägen ner och ta isär dom på vägen upp igen.
Hela det bytet tog ungefär en dag, varav då mesta tiden var tre tändstift.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tändstift + tändstiftsnyckel

Inlägg av Glenn »

Jag har varit med om att brunnarna är så trånga att en vanlig hylsa inte går ner.

Tror det var på mammas gamla bil, jag letade som f-n efter en tillräckligt smal hylsa innan jag fick snilleblixten att kolla
i bilens verktygsuppsättning, och visst, där fanns det en lång tändstiftsnyckel modell rör som passade..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tändstift + tändstiftsnyckel

Inlägg av Dale »

Satsa på bra ididium eller platina tändstift för inte gängorna i aluminiumtoppen ska slitas mer än nödvändigt. Blir dyrt om gängorna slits eller går sönder.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tändstift + tändstiftsnyckel

Inlägg av Glenn »

Visst blir det tråkigt, men det finns ju oändligt många bilar med alutopp som INTE har iridium/platina som satndard, så det är väl inte direkt nån överhängande risk att paja nåt om man tar det försiktigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Balten
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 10:12:10
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Tändstift + tändstiftsnyckel

Inlägg av Balten »

Tackar för tipset!

Tändstiftshylsan låg bland originalverktygen som lyckligtvis fanns kvar!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tändstift + tändstiftsnyckel

Inlägg av Glenn »

:thumbup:
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar