Felkod?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
xym85
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 09:40:40
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2006
PostOrt: Stockholm

Felkod?

Inlägg av xym85 »

Felkodsangivelse efter urladdat startbatteri i en Avensis -10!
"Check parking brake" och "Check VCS".?
Vad betyder detta? Kan jag köpa en felkodsläsare själv?
Bilen har gått utmärkt till detta.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod?

Inlägg av cheetah1 »

Inte så säkert. Du kan prova med en universalläsare, men det där är antagligen chassikoder, det är inte säkert att du får ut dom i det vanliga OBD2-protokollet. Dom är dock inte så dyra, en läsare till iPhone eller Android går på max 4-500 på tex Kjell & Co, så det kan ju vara värt att prova. Skadar inte att ha en ändå, när motorlampan bestämmer sig för att lysa rätt vad det är.

Hursomhelst, är det elektrisk P-broms på den? Går den ur och i som den ska? Kan vara nåt lägesfel där, typ att datorn tror att den ska vara i när den startas (i.e. när den fick ström igen) men du hade den ur eller tvärt om. Det sabbar nog för antiskojet också (VSC är Toyotas antisladd) isåfall.

Annars skulle jag nog faktiskt snacka med en Toyotaverkstad, kopplar dom i sin riktiga läsare kan dom få upp all möjlig spännande information.
xym85
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 09:40:40
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2006
PostOrt: Stockholm

Re: Felkod?

Inlägg av xym85 »

Tack!
selle
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 15 mar 2016, 21:15:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: Uppsala

Re: Felkod?

Inlägg av selle »

Hej
Jag råkade ut för samma sak när batteriet i min Avensis 2011 blev urladdat. Jag fick senare även koden "parking brake inoperable", trots att den inte var ilagd. Men så fort jag fick igång bilen så försvann varningarna så jag misstänker att en del säkerhetskontroller inte riktigt hanterar låg ström särskilt bra.


Ps: jag tycker det är märkligt att min moderna bilar saknar nån slags varning för låg batterispänning. Från och med nu och ett tag framöver tills, jag litar på batteriet igen, parkerar jag alltid med fronten utåt samt utan parkeringsbroms så att det går att ladda batteriet enkelt alt. bärga
Skriv svar