Batteriproblem med Toyota Corolla 97

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Moridin2002
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 29 jul 2015, 14:52:09
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 97
PostOrt: Täby

Batteriproblem med Toyota Corolla 97

Inlägg av Moridin2002 »

Hej,

Har en Corolla 97 och i sommras så satte jag mig i bilen en dag och när jag skulle vrida på tändningen så hände inte ett skit. Provade att starta batteriet med kablar men inget hände. Köpte sedan ett nytt batteri då jag tänkte att det andra har varit med sen Dackefejden. Bilen rullade på men efter att jag köpte en ny bil så har jag inte använt den så ofta. Har använt den ungefär en gång i veckan och då kör jag 4 mil till jobbet och sen 4 mil hem.

Nu hade jag inte kört bilen på ungefär 3 veckor och idag när jag skulle köra den så hade batteriet stendött igen trots att jag nu alltså har ett nytt batteri. Det händer absolut ingenting när jag drar på tändningen, allt är kolsvart.
Ska bilen inte klara av att stå i flera veckor/någon månad utan att den ska vara stendöd?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Batteriproblem med Toyota Corolla 97

Inlägg av cheetah1 »

Nja, ja, 3 veckor är nog i längsta laget, faktiskt, beror på vad det är för bil och sådär, men det är nog allt lite på gränsen. Utöver att mäta tjuvströmmen så är det första du kan prova att göra att göra rent batteriet mellan polerna (det kan gå lite tjuvström i smutsen mellan polerna). Dock är det så mycket som ska ha minne, radio och klocka och grejer, så det kommer alltid dra lite ström, och det är i det närmaste oundvikligt. Man kan dock som sagt mäta upp tjuvströmmen när den är avstängd, släck innerbelysning och sånt, dra sen ur en säkring i taget och se när den sjunker så vet du vad som belastar. Är du inte så jättehaj på el ska du kanske be nån om hjälp dock, att mäta ström är det svåraste och farligaste med en multimeter, gör du fel och kanske har en billig multimeter utan säkring i kan du faktiskt bli av med fingrarna i allra värsta fall.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Batteriproblem med Toyota Corolla 97

Inlägg av Glenn »

Ja, moderna bilar drar rätt mycket ström avstängda, och var du helt säker på att batteriet verkligen var fulladdat när du ställde bilen ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Moridin2002
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 29 jul 2015, 14:52:09
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 97
PostOrt: Täby

Re: Batteriproblem med Toyota Corolla 97

Inlägg av Moridin2002 »

Glenn skrev:Ja, moderna bilar drar rätt mycket ström avstängda, och var du helt säker på att batteriet verkligen var fulladdat när du ställde bilen ?
Nej det är jag inte säker på. Jag köpte nytt batteri i mitten av juli, sen dess har jag kört 8 mil en gång i veckan (4 mil fram och tillbaka) Men batteriet var sprillans nytt och toyotan är väldigt gammal. 1997 är den ifrån så jagg tycker ju att den borde kunna stå någon månad iaf.
Skriv svar