Aygo -08 Sidospegel funkar inte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
nic_vall
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 20:34:51
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Kista

Aygo -08 Sidospegel funkar inte

Inlägg av nic_vall »

Hej.

Jag har en Aygo -08 där höger sidospegel inte längre fungerar att justera.

Spegeln står "helt" snett vinklad och när jag försöker vinkla tillbaka den via knoppen i bilen så händer ingenting,
när jag trycker på själva spegeln med handen så åker den tillbaka direkt när jag släppt den.

Som jag har förstått så är det vajrar som styr och jag misstänkte att de släppt helt,
så nu har jag klickat bort själva spegelglaset och själva mekaniken verkar inte fungera. (se bild)

Kan man laga sånt här själv?
Vill börja skruva i den vita delen för att kika hur allt sitter ihop
men tänkte att jag skulle höra med er erfarna om ni stött på ngt liknande först?

Dela gärna om ni har några tips och tricks =)

/Niclas
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Aygo -08 Sidospegel funkar inte

Inlägg av KACE80 »

Backspeglarna på dessa bilar är helt värdelösa fick jag erfara tidigt!

Vajrarna kan lätt få korrosion eller att de gått av helt enkelt.
Det bästa är ju såklart att fixa det, alternativt att rycka vajern för hand och sedan manuellt justera spegeln från utsidan.
Så har jag kört i flera år med på min Peugeot 107 och det var en tillfredställande lösning för mig iaf :thumbup:

När du får bort den troligtvis havererade vajern så kommer du lättare att kunna justera spegeln som du vill och med ett bättre resultat än idag då spegeln bara vill "falla" tillbaks ner.

Anton
nic_vall
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 20:34:51
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Kista

Re: Aygo -08 Sidospegel funkar inte

Inlägg av nic_vall »

KACE80 skrev:Backspeglarna på dessa bilar är helt värdelösa fick jag erfara tidigt!

Vajrarna kan lätt få korrosion eller att de gått av helt enkelt.
Det bästa är ju såklart att fixa det, alternativt att rycka vajern för hand och sedan manuellt justera spegeln från utsidan.
Så har jag kört i flera år med på min Peugeot 107 och det var en tillfredställande lösning för mig iaf :thumbup:

När du får bort den troligtvis havererade vajern så kommer du lättare att kunna justera spegeln som du vill och med ett bättre resultat än idag då spegeln bara vill "falla" tillbaks ner.

Anton
Ja precis, verkar vara ett problem för många!

Haha ja den lösningen är iofs väldigt effektiv :thumbup: men den ställer inte om sig när det blåser osv?
Och den fastnar där man ställer den?

Jag ska göra ett försök att komma åt vajern och se om den är hel till och börja med,
annars är väl alternativet (om inte din lösning) att ersätta hela "konsolen"..
verkar va relativt enkelt men svårt att få tag på färdiglackade och i samma nyans då min är röd (värsta färgen!)

Tack för grymma tipset! :D

Obs, bifogade bilden igen då den inte verkar följt med i förra posten..
Bilagor
Backspegel efter glas är demonterat
Backspegel efter glas är demonterat
aaaaaaaaaaaaa.jpg (87.29 KiB) Visad 3139 gånger
/Niclas
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Aygo -08 Sidospegel funkar inte

Inlägg av KACE80 »

Ja jag gjorde ju som sagt var den enklaste av enkla lösningar och lever med det provisoriska lagningen än idag.

Men tyvärr kommer inte spegeln att fastna i samma läge permanent, utan det krävs en liten justering då och då, men jag struntar i det personligen :)

I övrigt hoppas jag att du är nöjd med din bil?

Min Peugeot 107 har lätt varit den mest underhållsfria och pålitligaste bilen jag har ägt, finns ingen som ens varit i närheten måste jag säga :thumbup:
Börjar närma mig 26 000 mil på min lille pålitliga pärla hehe!

Anton
nic_vall
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 20:34:51
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Kista

Re: Aygo -08 Sidospegel funkar inte

Inlägg av nic_vall »

KACE80 skrev:Ja jag gjorde ju som sagt var den enklaste av enkla lösningar och lever med det provisoriska lagningen än idag.

Men tyvärr kommer inte spegeln att fastna i samma läge permanent, utan det krävs en liten justering då och då, men jag struntar i det personligen :)

I övrigt hoppas jag att du är nöjd med din bil?

Min Peugeot 107 har lätt varit den mest underhållsfria och pålitligaste bilen jag har ägt, finns ingen som ens varit i närheten måste jag säga :thumbup:
Börjar närma mig 26 000 mil på min lille pålitliga pärla hehe!

Anton
Jag testade efter att ha kollat upp alternativen
att rycka vajrarna. En var redan av, de andra två tryckte jag tillbaka lite.

Problemet nu är att vajrarna va en del av konstruktionen som höll i den vita hållaren som håller i själva spegeln.
Man kan säga att vajrarna höll emot innifrån.

Nu sitter spegeln endast på ett "klick" fäste och det funkar ju. Är dock lite orolig att det sitter så tafatt att möjligheten att den lostnar vid snabb vind känns stor.

Ngt tips hur jag kan få den att sitta bättre?

//Niclas
/Niclas
Skriv svar