Luktar bränt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kalle79
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 19 sep 2015, 07:19:33
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Årjäng

Luktar bränt

Inlägg av Kalle79 »

:shock:
Hej, jag har just köpt en Avensis kombi 2.0 modell 08 tillv okt 07.
Inga missljud eller annat från bromsar och handbroms.
Det som bekymrar är att det efter färd nör jag stannar och går ur bilen kan osa bränt, men kylartemperaturen och fläktarna fungerar.
Jag har någon gång även känt det luktar in i bilen om jag satt på fläkten för att få bort imma.
Har läst om att det kan vara från upphängningen av avgasröret?
Eller kan det vara någon plastdetalj runt motorn som ligger emot eller har spruckit?
Kopplingen tar bra så det är inte från den.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Luktar bränt

Inlägg av Muda »

2.0 Diesel?

Brukar lukta typ bränt när dieselvärmaren går igång eller arbetar.
Kalle79
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 19 sep 2015, 07:19:33
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Årjäng

Re: Luktar bränt

Inlägg av Kalle79 »

Nej bensin. :)
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Luktar bränt

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Har du kännt på alla hjul, om något är varmt?

Att bromsarna fungerar bra, är ingen garanti för att den inte är anliggande.

Micke.
Kalle79
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 19 sep 2015, 07:19:33
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Årjäng

Re: Luktar bränt

Inlägg av Kalle79 »

Ja ;) jag har känt på alla hjul att de är kalla, det verkar som att det kommer från motorrummet, det är en bensin 2.0 lit.
Undrar om det kan tänkas vara någon plastdetalj (rör) eller ledning som ligger an och smälter, eller om det kan vara något gummiskydd typ damask eller liknande.
Den tar inte olja och jag har inte sett något läkage. kan det vara på undersidan månne.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Luktar bränt

Inlägg av Glenn »

Om man har ett LITET läckage som droppar ner på avgasröret så kan man få liknande effekter, trots att man inte märker ökad oljeförbrukning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kalle79
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 19 sep 2015, 07:19:33
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Årjäng

Re: Luktar bränt

Inlägg av Kalle79 »

Det luktar mer som en plastgrej men tack för tipsen! :thumbup:
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Luktar bränt

Inlägg av Muda »

En teori är att föregående ägare/firma gjort motortvätt och det kan vara avfettning/glansmedel som värms bort.
Kalle79
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 19 sep 2015, 07:19:33
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Årjäng

Re: Luktar bränt

Inlägg av Kalle79 »

:wtf:
DET VAR PRECIS DET DET VAR!!! DE KOLLADE IGENOM BILEN PÅ MEKONOMEN OCH KOM FRAM TILL DETTA! inga andra fel. vad i hela världen? psycic liksom!
Kalle79
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 19 sep 2015, 07:19:33
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Årjäng

Re: Luktar bränt

Inlägg av Kalle79 »

:clap: Tänk att en motortvätt kunde orsaka smält plast-lukt. nåja, när grabbarna och tjejerna hade kört bilen varm så förångades odören och nu är stenen från hals och plånbok mindre tung.

Jag körde själv alldeles för försiktigt och mjukt för att komma upp i "rätt" temperatur antar jag.

:?: Ska jag ta bort tråden på något sätt eller försvinner den ut bland annat i etern? kan väl kanske ligga kvar ifall andra får samma "problem".

:o
Skriv svar