Motorljud typ diesel på en Avensis 2007

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rudlihan
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 15 aug 2015, 10:47:16
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Nacka
Land (Country): Sverige

Motorljud typ diesel på en Avensis 2007

Inlägg av rudlihan »

Tja, motorn låter ibland som en diesel. Ljudet kommer och går. Det hörs mest i kupen och mindre i motorutrymmet/ utanför bilen. Ibland hörs det inget alls under flera dagar för att sen komma tillbaka. Jag har fått för mig att det låter mest vid låga varvtal och när bilen inte går så fort men det kan ju bero på att när bilen kommer upp i hastighet så är det andra ljud som "tar över". Har lämnat in bilen hos Toyota för felsökning men dom hittade inget. Bilen har gått ca 15000 mil och e automat och går annars mycket bra. Inga felkoder syn. Vad kan det vara för fel tro....?
Nelson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorljud typ diesel på en Avensis 2007

Inlägg av cheetah1 »

Några följdfrågor:
Vilken motor är det?
Låter det vid konstant pådrag eller när du gasar på eller både och?
Vad handlar det om för motorvarv?
Eftersom verkstaden inte hittar något fel antar jag att ingen varningslampa tänds?
När du beskriver missljudet som att den låter som en diesel, menar du då att den knackar högljutt eller att den skorrar, typ som en gammal Volvo?

Det kan finnas många olika orsaker till dylika missljud, i bästa fall är det bara nåt som inte sitter fast ordentligt, i värsta fall kan den hålla på att knacka så att den faktiskt tar skada i motorn.
Om ljudet är mer av den skorrande karaktären skulle jag börja med att gå bak och rycka lite i värmeskölden som sitter ovanför den bakre ljuddämparen. Det är ett rätt vanligt fel att fästpunkterna på den rostar sönder, och den kan ge ifrån sig ett ganska oroväckande skallrande.
Utöver det tycker jag det behövs lite mer info för att göra en mer kvalificerad gissning.
rudlihan
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 15 aug 2015, 10:47:16
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Nacka
Land (Country): Sverige

Re: Motorljud typ diesel på en Avensis 2007

Inlägg av rudlihan »

Jag har försökt undersöka lite mer om missjudet (motor: 2,0 med 147 hk):
o Låter såväl vid backning som framåt och även vid stillastående (med neutralen i)
o Ljudet är ett "smattrande" ljud där frekvensen på smattrandet ökar med ökande varvtal, själva ljudnivån från smattrandet ökar dock inte med ökat varvtal
o Svårt att säga vid vilket varvtal då missljudet är som mest/störst (på Toyotas verkstad så bedömde man att det var vid 1800 varv)
o Ibland försvinner missljudet för att sedan komma tillbaka
o Inga varningslampor/felmedelande sys på instrumentbrädan
o Värmeplåtarna under bilen är sedan tidigare borttagna
Nelson
Mogge_swe
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 21 okt 2015, 15:14:03
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2009
PostOrt: Hjo
Land (Country): Sweden

Re: Motorljud typ diesel på en Avensis 2007

Inlägg av Mogge_swe »

Hej.

Kolla luftintaget till luftfilterburken. Denna kan ligga och vibrera mot skärmen till.
Skriv svar