Klurigt EL-fel!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Klurigt EL-fel!

Inlägg av starlet87 »

Tjena!

Tänkte ta en stund nu på kvällen och klura ut varför min kupébelysning inte fungerar på min starlet 87a. Jag bytte lampa men ingen skillnad. Mätte strömmen och har 12.3-12.6 volt på.on och dörrläget. Men när jag stoppar i en lampa så händer ingenting. Vad kan vara fel? Jag blir tokig snart. Har testat 3 lampor och ingen skillnad. Jag behöver hjälp!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av Glenn »

vad mätte du mot ? riktig jord eller lampans två poler ?

Ofta är det permenant plus och så bryter man jord på just kupebelysning

(Vilket beror på att det är enklare att konstruera och koppla dörrswitcharna då..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av starlet87 »

Mätte mot bägge delarna. Hade ström oavsett. Jag har legat inatt och grubblat och googlat. Jag har ju kräm varför lyser inte lampan?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av cheetah1 »

Mät spänningen med lampan i, om det går.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av starlet87 »

När jag stoppar i en lampa så går det inte mäta spänningen. Mäter på samma punkter men då är det 0. Provade utan lampa och då fungerar allt även dörrbrytaren.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av cheetah1 »

Mm. Gissar på en dålig jordning nånstans. Kontakten räcker till för att ge rätt spänning utan last, men så fort du monterar en last tappar man all spänning över den dåliga jorningen istället för över lampan.

Skulle jag gissa på.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av starlet87 »

Då är ju frågan vart jordningen sitter. En bör ju sitta i dörrbrytaren medans den andra sitter i taket eller är jag helt ute och cyklar då? Onfunktionen kan väl vs direktjordad in i taket?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av cheetah1 »

Eftersom det inte fungerar i endera läget skulle jag gissa på att det är en och samma jordning, dvs dörrbrytarna bryter antagligen plus. Börja med att kolla kontaktstiften på själva armaturen dock, kom jag på, det känns nog nästan mer logiskt..
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av starlet87 »

Kom precis på att den digitala klockan går på samma säkring och lyser rätt så svagt. Kan det vara kopplat på nått vis?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Klurigt EL-fel!

Inlägg av cheetah1 »

När du sätter i lampan och tänder, slocknar klockan då?
Skriv svar