Nybliven Corollaägare som behöver lite hjälp

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tobee
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:31:30
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: 77693

Nybliven Corollaägare som behöver lite hjälp

Inlägg av tobee »

Efter mycket om, men och provkörande lyckades jag tillslut hitta en välskött Toyota som jag ska ha som 2a bil som komplement till Volvon. Jag är visserligen petnoga och alla bilförsäljares mardröm men denna gång blev det extra svårt av någon anledning. Efter att ha provkört 1 Avensis I och minst 15 Avensis II som hade alla möjliga småfel, massa missade/odokumenterade service eller bara var allmänt skabbiga gav jag upp. De sista 2 var riktigt fina utvändigt men en av dessa (Avensis II 2.0 -03) svartrykte och den 2a (Avensis I 1.8 -02) lät först jättefint i motorn men efter 4km provkörning fick jag vända hem för den började knacka vid 3000 varv. 2 km från bilhallen knackade den på alla varvtal och snart började också oljelampan att lysa. Jag ställer mig rätt frågande till hur en fullservad Toyota med 19000 mil på mätaren kan få motorras.. 100% säker på att oljenivån var bra för den kollade jag innan provkörning. Det blev i alla fall droppen för mig.

Efter ha ägt 3 corollor, en E10 och två E12 och varit supernöjd så står jag nu här med en E11. Det blev en 1.6 -01a med 12500 mil på mätaren. Tidigare ägaren jobbade administrativt på Toyota och verkar skött bilen enligt konstens alla regler... Underredsbehandlad och senast servad vid nov 2011/11300mil, okt 2012/11700mil och nov 2013/12300 mil. Damen blev sjuk i början av 2014 och har stått sen dess. Nu har bilen gått drygt 12500 mil och enligt boken är det dags för en fullservice år 12. Om vi utgår från att Toyota bytt allt när de ska på bilen sen den var ny(Ska dubbelkollas med Toyota). Vad ska jag byta denna service? Jag blir lite snurrig av serviceboken där det är lite olika intervaller beroende på typ av stift osv.