Carina II -89 var hittar jag lastkännarventilen?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
epographo
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 08 aug 2015, 18:05:03
Bilmodell: Carina II
Årsmodell: 1989
PostOrt: Handen
Land (Country): Sweden

Carina II -89 var hittar jag lastkännarventilen?

Inlägg av epographo »

Hej Alla Duktiga Meks här!
Råkar ha en Toyota Carina II -89 som fått tvåor på kontrollbesiktninen och fann en text om lastavkännarventilen!
Men hm... var hittar man lastkännarventilen på denna bilmodell?

Alltså har bilen enligt SKB ojämnbromsverkan på bakhjulen med 50% skillnad mellan höger o vänster bakhjul! (får bara vara max 30%)

Detta har jag gjort, har bytt båda sidors bromsbackar och vä hjulcylindern på vänster bakhjul och fortfarande får jag en envis "2" i besiktningen
om ojämnbromsverkan ingen skillnad alltså!
OHHH jag känner
en viss desperation?
Borde jag byta båda hjulcylinder dvs, även på höger hjul (ser fin ut)
Kan det vara lastkännarventilen som kärvar (om det finns en sådan på denna "veteranbil" från 1989 tillverkad i februari!
Vänliga hälsningar
en annars glad Toyota-ägare
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Carina II -89 var hittar jag lastkännarventilen?

Inlägg av cheetah1 »

Mhm, om det finns lastkännare vet jag inte, men det lär ju finnas nån slags bromsbalansering iallafall, det fanns det ju tillochmed på min Celica -77..

Jag antar att du smorde upp ordentligt, och gjorde rent och kollade av trummorna?

Hur såg det ut mellan höger och vänster frambroms? Jag vet inte hur det är kopplat, men tvåkretssystem har ju två separata huvudcylindrar i samma hus så att säga, om den ena läcker lite men inte den andra kanske det kan bli sådär?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Carina II -89 var hittar jag lastkännarventilen?

Inlägg av Dale »

Sitter nog en "fördelare" på torpedväggen där det går en massa bromsrör åt alla möjliga håll.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar