svår varmstart och intervallen på torkarna

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av starlet87 »

Tjena!

Nybliven stolt ägare till en starlet 87a. Motormodell 2E-L förgasarmodellen. Mitt största bekymmer är att när den är varm är den nästan omöjlig att starta. Startar dock alltid när den är varm. Har inte märkt nått under körning då den aldrig tvekar och rycker ingenting. Några förslag på vad det kan vara? Sen är det som så att intevallen på vindrutetorkara fungerar inte. Lågfart och högfart funkar dock bra men intervallen är helt död. Har även märkt att torkarns går inte tillbaka till ändläge när man slår av utan stannar precis vartsomhelst. Tacksam för alla tips!
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av starlet87 »

Det ska stå att den alltid startar vid kall men inte varm!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det var det jag tänkte att du menade..

Vad jag tänkte på nåt som heter ånglås, det kan uppstå i vissa konstruktioner i framförallt förgasare, och då särskilt när motorn och även omgivningen är varm. Behöver såklart inte vara det, men det är nåt som finns som kan inträffa iallafall.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av Glenn »

Jag har haft en saab som också startade lätt kall, men var skitgrinig varm, där berodde det på nån vevaxelgivare som helt enkelt fungerade sämre när den blev varm, men när motorn gick funkade dne tillräckligt bra..

Tveksamt om det är relaterat här dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av starlet87 »

Ånglås har jag också funderat på om det kan vara. Hur vet man det och hur åtgärdar man det? Finns det en soppapump i tanken med eller finns det bara den i motorrummet? Även där kan det bli ånglås. Förra ägaren skickade med en hel tändmodul för han sa att det är ett vanligt fel när en är svårstartad varm men har inte gett mig på att byta för då måste man väl ställa tändning och massa sånt.
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av Corolla04 »

Är väldigt långsökt, men testa och ta bort tanklocket om det är något vajsing där och det inte kommer in luft.
Annars så kolla bränslepumpen om den är dålig eller lite igensatt. Borde vara en gammaldags mekanisk pump eller?
Finns kanske filter som det lite bajs i.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av starlet87 »

Tanklåset har jag kollat flera gånger inget pys där inte så det är som det ska. Det skumme är efter lite efterforskning att när jag stannar bilen och vrider av nyckeln så startar den om jag försöker direkt. Men väntat jag 2min så är den omöjlig att få igång. Så fruktansvärt irriterande.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av tobo »

Vet inte, men jag tycker det låter som att typ flottörventilen (i förgasaren) inte håller riktigt tätt, så att soppa rinner ner i cylindrarna när motorn stannas. Om så är fallet, så är det rengöring/översyn av förgasaren som gäller. :roll:
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av starlet87 »

Pratade med en toyotamekaniker som hållit på i 40 år. Han sa direkt ånglås eller sliten förgasare. Men han hade ingen bra lösning på ånglås dock.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: svår varmstart och intervallen på torkarna

Inlägg av Glenn »

har bilen automatchoke f.ö ? ..isåfall skulle jag kunna tänka mej att den strular, för det gör dom alltid :) ..om choken inte stänger av sej när den ska så lär bilen bli ganska svårstartad när den är varm, den lär iofs också gå ganska dåligt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar