Erfarenheter ang CVT-lådan?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av SvEsson »

Hej :wave:
Lite sugen är jag på en Auris med den steglösa CVT-automatlådan.
Jag har gjort en mycket kort provtur, och gillade den helt ryckfria växlingen :D
- För egentligen är det ju rena Hedenhös att sitta och veva runt i en 5 -eller 6-växlad låda :mrgreen:

Nån som vill dela med sig av lite erfarenheter :?:
Är utväxlingsområdet tillräckligt stort? Tillräckligt högt "växlad" vid motorvägsfart så man slipper höga motorvarv?

Kräver denna växellåda speciell ( kostsam :cry: ) service? Nåt som ska bytas pga slitage?
Sen är ju bensinförbrukningen intressant också förstås.................... 8-)
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av fredrik mkIII »

Hej. Kul att du hittat något "nytt":)
Vxllådan är lite spännande tycker jag. Stor flexibilitet. Bra motorvägsvarv bra nedväxlingar vid gaspådrag. Bra motorbroms. Ja den fungerar bra i stan också. Låg bränsleförbrukning. Det man kan klaga på är väl att ska man öka farten lite så är det ju raka vägen upp till maxeffektvarvtal. Det kan låta lite illa.

Jag har hört någon klaga på att den har ett onödigt högt varvtal när man motorbromsade i brant lutning också. Men jag är övertygad om att styrenheten gör allt för att göra färden trevlig för både föraren och motorn ;)

Problemen jag varit med om är vibrationer och tjutande läten från bilar som gått långt. 15000 mil+. Ny låda kostar massor! Tänk så högt du vågar och gångar det med 3. Då är du antagligen uppe i totalkostnaden för lådan. Det är allt annat än vanligt att det blir problem. Men det har hänt och jag antar att Toyota har hjälpt till vid reparationskostnaderna för det mesta. Allt som allt så är jag imponerad av denna konstruktion. Bra substitut mot halvautomaten som Toyota har haft innan och faktiskt fortfarande använder på vissa bilar tyvärr.

Mvh Fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av SvEsson »

Tack för svaret "fredrik mkIII" :)
Jag var inne på en Toyotaverkstad i dag och ställde frågan om kostnad för CVT-växellådsbyte, fick inget svar....man visste inte. Dom hade ingen större lust att ta reda på det heller :( Lite synd tycker jag, man vill ju gärna ha en viss mental beredskap.
Fick i alla fall veta att man inte gör någon förebyggande service, lådan ska tydligen hålla bilens livslängd. Viket jag är lite skeptisk till :shock: med tanke på dess funktionsprincip.
Jag frågade också om typ av koppling - Sitter ingen vanlig torrlamellkoppling eller hydraulisk momentomvandlare heller, sa man, men lyckades inte förklara hur det funkar... :cry:

Så just nu känns det lite sådär......... :?
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av Kloge »

Jag är en mycket nöjd cvt ägare och kan absolut rekommendera en bil med denna låda.
Finns mycket på Youtube om hur dessa lådor fungerar. Enklare än en vanlig automatlåda
samt med låg bränsleförbrukning.

https://www.youtube.com/watch?v=dGEz5ETOElc
https://www.youtube.com/watch?v=dcDs27QWrRQ
Finns även i traktorer
https://www.youtube.com/watch?v=xhmN_CwB9B8
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av fredrik mkIII »

Det sitter en momentomvandlare på alla dessa cvt lådorna. Precis som på vilken annan automat som hellst. Om den fungerar precis samma kan jag inte svara på. Men den ser likadan ut på utsidan.

Mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av Kloge »

Nej ingen momentomvandlare. Det finns inget som slirar i dessa lådor,därav den låga bränsleförbrukningen.
Dessa lådor har inte mycket gemensamt med vanliga automater. Se länkarna i tidigare inlägg
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av SvEsson »

:) Kolla denna: CVT Transmission forward clutch


Finns tydligen (oftast) en torque converter + en forward (wet) clutch + en backward wet clutch

Kan väl skilja lite mellan olika bilfabrikat också :?

/Sven
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av KelMer »

Cvt vxllåda är en vxllåda med variator drift, du har ett par skivtallrikar på dom två axlarna som styrs med elektroniskt o mekaniskt hydraultryck som trycker på en kedja/rem. cvt vxllådan är väldigt känslig för oljetryck ( alltså att ha för dåligt oljetryck ) men detta brukar inte uppstå, håller oftast bilens livslängd. Audi har använt dom ganska länge, vid namn multitronik.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av cheetah1 »

Hade det på min Subaru Legacy -11. Helt jävla underbart att köra med. Vet ju förstås inte hur Toyotas beter sig, men den var jävligt smart, den växlade bland annat ner i utförslut (höjde varvtalet lite) för att erhålla normal motorbroms. Ville man ha lite extra motorbroms kunde man tillfälligt gå in i ett av dom fasta lägena genom att dutta till minuspaddeln på ratten. La sig alltid på rätt varvtal för det effektuttag man begärde med gasen osv. Mycket trivsamt. Är Toyotas lika bra kan jag varmt rekommendera den.

Det häftiga med den var dessutom att den använde momentomvandlare, så vitt jag förstod utan lockup, hade permanent fyrhjulsdrift, och drog 0,7-0,8 milen beroende på körstil.
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Erfarenheter ang CVT-lådan?

Inlägg av Kloge »

Hade bilen inne på service och den har rullat ca 6500 mil. Jag frågade om oljebyte i cvtlådan men de sa att det inte görs då den ska hålla hela bilens livslängd. Jag är allergisk mot sådana uttalanden men han gav sig inte.
På Audi så är det oljebyten i deras multitroniclådor efter 6000 mil.

Någon här som har ett bra svar?
Skriv svar