Tanken på Corolla.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Tanken på Corolla.

Inlägg av no-one-else »

Jag råkade backa över en högkant så det slog i rätt rejält strax framför vänster bakhjul . Fick se att ett plastskydd över en gummislang lossnat. Ingen fara alls men jag blev bara nyfiken att kolla med er om det verkligen är så att Toyota sätter en slang av gummi den lilla biten mellan tanken och röret som går upp till tanklocket? I detta fallet var det nog tur då inget hände. Nån som vet tanken bakom att ha gummislang där? Sen funderar jag på om det normala inte är att tanken fylls från ovansidan och inte som här i botten?' Bara nyfiken. Tack för ev svar.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Tanken på Corolla.

Inlägg av Nizzehult »

Gummi är flexibelt och hållbart och rostar inte. Tar upp vibrationer. Många bilar, skulle vilja säga de flesta har en gummislang någonstans mellan tanklocket och tanken.
Men gummi åldras och spricker så efter 10-20 år så kan det vara läge att se om det behöver bytas, speciellt om bilen körts i mer aggressiv miljö (läs: salt).

Att tanken fylls underifrån är för att motverka skumbildning. Detta är ett stort problem på dieselbilar där bränslet skummar rejält när man tankar.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar