Anti-sladd lampan tänds vid bromsning stillastående Verso 09

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
lbroman
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 okt 2013, 20:40:42
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sundsvall

Anti-sladd lampan tänds vid bromsning stillastående Verso 09

Inlägg av lbroman »

Var och spekulerade på en Verso -09 i helgen. Den verkar lämplig för oss, dock verkar det var något mystiskt med bromsarna.

Om jag vid stillastående trycker ner bromspedalen (utan att pumpa) helt så tänds anti-sladd lampan. Därefter har bromsarna nypit fast litegrann så man får trycka på lite för att komma iväg och det klonkar till lite när bromsen släpper.

Har googlat lite och hittar allt ifrån att någon pump måste bytas för 20kkr till att en givare ska göras ren för 200kr. Den är nybesiktad och enligt säljaren har besiktningen inte påpekat något.

Är det någon som känner igen problemet och är det något jag måste gräva vidare i innan jag går vidare med köpet?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Anti-sladd lampan tänds vid bromsning stillastående Vers

Inlägg av Glenn »

Jag skulle nog ha "krävt" att en toyotaverkstad får titta på problemet först, det känns som att det kan bli dyrt med lite otur.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Anti-sladd lampan tänds vid bromsning stillastående Vers

Inlägg av GT4-R »

hade detta problem på priusen och det var nya belägg som gällde. blev pga av låg bromsvätskte nivå att pedalen tog lpngt ner
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
mageds
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jun 2014, 20:03:49
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008
PostOrt: Västerås

Re: Anti-sladd lampan tänds vid bromsning stillastående Vers

Inlägg av mageds »

Hjälpsystemet vid start i motlut fungerar precis som du beskriver. man trycker till extra på bromsen, antisladdlampan tänds och bromsen hålls några sekunder så att bilen inte rullar bakåt. Låter inte som ett fel m a o.
lbroman
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 okt 2013, 20:40:42
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sundsvall

Re: Anti-sladd lampan tänds vid bromsning stillastående Vers

Inlägg av lbroman »

Där ser man hur lite jag kan om bilen jag tänkt köpa. Ska åka och titta på den ikväll så då ska jag fråga säljaren om han vet att den är utrustad med HAC :)
lbroman
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 okt 2013, 20:40:42
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sundsvall

Re: Anti-sladd lampan tänds vid bromsning stillastående Vers

Inlägg av lbroman »

Du hade helt rätt mageds. Var och testade och mycket riktigt beter den sig som förväntat vid HAC. Säljaren hade ingen aning om att bilen hade funktionen och det finns ingen knapp att stänga av den.

Att den klonkade loss beror på att bromskivorna var rostiga.
Skriv svar