Vägljud Avensis T25

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pol1
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 apr 2015, 23:40:55
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: Leksand
Land (Country): sverige

Vägljud Avensis T25

Inlägg av pol1 »

Hej!
Någon som vet hur man får ned vägljudet till en behaglig styrka i kupén i en t25 kombi?
vänligen Pol1
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: väg ljud

Inlägg av cheetah1 »

Mycket enkelt. Montera bättre däck. T25 är förvisso inte lika tyst som T22, men det är ändå en av de tystaste bilarna på marknaden. Dock hjälper inte det mot vägljud i så stor utsträckning, eftersom det förmedlas genom chassit, dock löser en bra uppsättning däck det problemet väldigt effektivt, eftersom vägljuden helt enkelt inte längre genereras. :)

Edit: Justerade din rubrik lite för ökad tydlighet. :)
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Vägljud Avensis T25

Inlägg av Corolla04 »

Även fälgstorleken har betydelse så välj 16 tums hjul om du vill ha lägre ljud i kupén.
Provkörde några nya Aurisar innan jag köpte min och en hade 17 tums hjul och Dunlop däck som låt väldigt mycket.
Den jag köpte har 16 tums hjul med Michelin däck och är mycket tystare. Fast 17 tumsfälgar är snyggt.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vägljud Avensis T25

Inlägg av cheetah1 »

Jo, 17-tummare blir lite bullrigare eftersom det är mindre gummi mellan vägen och dig, men samtidigt kan ett dåligt 16-tumsdäck vara betydligt bullrigare än ett bra 17-tumsdäck.
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Vägljud Avensis T25

Inlägg av johan44 »

Mina senaste bilar har varit avensis kombi gen 1, 2, 3. Jag hade 1:an i 10 år och saknar den. Perfekt bil, inga problem att prata med barnen i baksätet på svensk asfalt i motorvägsfart. Sen köpte jag en 2:a i perfekt skick, sista årsmodellen. Ägde den i 10 dagar. Chockad över ljudnivån, jag var tvungen att sälja den. Om man googlar lite så är det lätt att hitta info om att det är en bullrig bil. Har nu en 3:a och den är ok, inte alls som 1:an dock.
doolar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 19 jul 2015, 18:59:51
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö

Re: Vägljud Avensis T25

Inlägg av doolar »

Har en T25 kombi och den bullrar massor, även med kvalitetsdäck. Detta är väl den största kritiken jag har mot modellen, annars tuffar den på (25200 mil nu) med endast en trasig startmotor, de klassiska dåliga xenonstrålkastarna och nu en nivåsensor till ljusviddsregleringen. I övrigt bara service och slitdelar.

Min bil rullar på 17" sommar och 16" vinter, vinterhjulen är trots dubb nära på tystare än sommarhjulen. 17" är spåriga också tycker jag, det är alldeles för stort och brett för bilmodellen, det är ju ingen räser precis. :)

Någon som vill byta mina 17" mot 16" så skicka PM. Endast originalfälgar! :)
Toyota Avensis 2017
Mercedes-Benz E 420 -94 (sommarnöjet)
Skriv svar