Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kretinet
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 10:59:58
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007

Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)

Inlägg av kretinet »

Jag har en Avensis 2.0D 2007a och sen jag köpte bilen har jag haft problem av och till med en tryckslang som vill hoppa loss.
Det är silikonslangen som sitter som en flexmuff på tryckröret från turbon närmast gasspjället.

När det händer så tappar bilen all kraft och det låter som en dammsugare under motorhuven. Då har den övre slangklämman alltid halkat ur position uppåt vilket gör att slangen glipar.

För en vecka sen tog jag isär allt och bytte ut slangklämmorna mot rejälare saker. Slangen kunde jag dock inte byta ut eftersom den som satt där verkade vara någon specialdito och den gick inte att få tag på ens från Toyota.

Hur som helst, nu idag så släppte det igen och likförbannat var det samma sak även med de grövre slangklämmorna, vilket fick mig att fundera vidare. Eftersom klämmorna inte släppt spänningen så känns det inte som om det är där felet ligger.
Skulle det kunna vara så att trycket blir för högt mellan turbo och gasspjäll när man släpper upp gasen efter acceleration och därmed får slangen att expandera så mycket att den blir kortare och slangklämman trillar av?

Det sitter ingen dump-ventil vad jag kan se, hur regleras sådana övertryckssituationer?
mageds
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jun 2014, 20:03:49
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008
PostOrt: Västerås

Re: Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)

Inlägg av mageds »

Har inget svar, men vet att vår bil, -08 d4d, som ny var på verkstad 2 gånger första halvåret av skälet du beskriver. Det gick förstås på garantin. Konstruktionsfel sa man då. En toyotaverkstad borde m a o kunna ge dig tips om hur det kan åtgärdas.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)

Inlägg av Glenn »

Dieselmotorer har ju normalt inte varken gasspjäll eller dumpventil iofs, dom arbetar ju med luftöverskott.

Finns det ett spjäll alls så brukar det användas antingen för kallstart eller för att strypa motorn, men det är nog mest äldre motorer som har det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kretinet
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 10:59:58
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007

Re: Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)

Inlägg av kretinet »

Konstruktionsfel är precis vad det verkar vara. Det sitter hullingar på fästytorna på båda sidor, men den halkar ändå av.
Tog kontakt med Toyotaverkstan där den alltid servats. De beställde delarna och hörde sedan av sig med beskeded att slangen inte går att få tag på. Det lät inte som om de hört talas om just det här problemet tidigare för det tog ett bra tag att förklara vilken slang jag menade.

Det sitter även ett gasspjäll där, kikade in när jag demonterade slangarna och det var då så gott som stängt.
Spjället sitter i närheten av EGR-ventilen så det kanske har med återcirkulationen av avgaser att göra.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)

Inlägg av cheetah1 »

Moderna dieslar har gasspjäll. Exakt hur dom fungerar vet jag inte, men dom har ett.

Tycker nog att du ska prata med en annan Toyotaverkstad, är det ett vanligt fel och dom säger sig aldrig ha hört talas om det kan det inte vara nåt särskilt kunnigt folk som jobbar där..
kretinet
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 10:59:58
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007

Re: Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)

Inlägg av kretinet »

Nu bytte jag slangen själv, 1 timme på lyften på macken. Om någon är intresserad i framtiden så är här lite info om vad jag gjorde.

Köpte en 2,5" silikonslang från do88.se. Den var liiite för stor, men kunde ändå hänga kvar om man tryckte dit den så jag körde på. Slangen var 63mm innerdiameter och jag fick rören till 61-62mm.

Slangen som satt där var aningen för kort tyckte jag så jag tryckte dit så mycket som fick plats (83mm) och drog fast med rejäla 2,5" slangklämmor.

Jämfört med slangen som satt där tidigare så var den nya mycket mer gummiaktig i ytan så jag hoppas att den håller kvar bättre. Än så länge ser det ljust ut.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)

Inlägg av cheetah1 »

Ja, är det inga specialfinesser på slangen så är ju det förstås en fullt fungerande lösning. :)
Skriv svar