Dragkrok Auris 2015

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Dragkrok Auris 2015

Inlägg av Corolla04 »

Här kommer en tråd till om dragkrok. Kommer till 95% köpa en Auris 5 dörrars bensinare 2015 snart. Enl Toyota säljaren får m n inte ha fast drag på den utan bara avtagbart drag. Antagligen på grund av nummerskyltens placering som kan bli skymd av en dragkrok.

Autoexperten säljer fast drag (Thule) till denna bil så jag undrar om någon vet mer hur det hänger ihop.
Får kanske kontakta transportstyrelsen men hittar ingen info när jag söker på "uppgifter om annans fordon" tycker det borde stå under tilläggsuppgifter.
Finns även många nätbutiker som säljer dragkrokar så tar gärna emot ris och ros om någon vet något.
sunnyn14
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 02 maj 2015, 08:28:06
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Helsingborg

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av sunnyn14 »

Exakt, Dragkroken får inte skymma regskylten och denna regel gäller på bil ibruktagen from 1/1 2005. Bilen kommer inte att bli godkänd vid registreringsbesiktning med krok skymmande regskylt och det kan också leda till föreläggande om registreringsbesiktning av polis om du väljer att inte regbesikta själv.

Notera att det är inte kroken i sig som är fel utan placeringen av regskylten om man skall ha fast krok.
Om du väljer att skruva fast regskylten på högre upp på bakluckan så behöver du flytta skyltbelysningen oxå :shock:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av cheetah1 »

Lite intressant, det här. Thule (Brink) tillverkar ju uppenbarligen en krok till bilen, med typgodkännande och monteringsanvisning och allt. Kan den vara annorlunda konstruerad än Toyotas originalkrok, så den är lite lägre och inte skymmer, eller är det bara Sverige som har regeln att man inte får skymma skylten? Isåfall, varför säljs kroken i Sverige?

Föreslår att du tar kontakt med Thule (numera Brink) eller möjligen Autoexperten, och kanske även med en bilprovare (jag föredrar personligen Besikta) och hör vad dom anser. Fast krok är ju såklart alltid att föredra, men innebär det att bilen blir obesiktningsbar får man ju välja en avtagbar. Massa extraproblem med det, med smörjning och rengöring med jämna mellanrum, men måste man så måste man.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av Dale »

sunnyn14 skrev:Exakt, Dragkroken får inte skymma regskylten och denna regel gäller på bil ibruktagen from 1/1 2005. Bilen kommer inte att bli godkänd vid registreringsbesiktning med krok skymmande regskylt och det kan också leda till föreläggande om registreringsbesiktning av polis om du väljer att inte regbesikta själv.

Notera att det är inte kroken i sig som är fel utan placeringen av regskylten om man skall ha fast krok.
Om du väljer att skruva fast regskylten på högre upp på bakluckan så behöver du flytta skyltbelysningen oxå :shock:
Registreringsbesiktning? https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... ok-i-host/
Transportstyrelsen 2013-07-31 skrev:Transportstyrelsen lättar på reglerna för registreringsbesiktning av dragkrok. 1 september träder de nya reglerna i kraft som ska göra det enklare för fordonsägare, polis och besiktningsföretag. De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning.
Fast det kan ju vara nått dom ändrar på så det är nog bäst att kolla med Transportstyrelsen

PS. Har Toyotas dragkrok på min Avensis som Brink tillverkar. Enda skillnaden är att det är även står Toyota samt ett Toyotahjärta på typskylten och kulskyddet,
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av Corolla04 »

Får kontakta Thule och sedan får jag väl gå vidare med besiktningen och ev transportstyrelsen. Vill helst ha ett fast drag men har ingen lust att få krångel med besiktningen när det blir dags för det.

Toyota vill ha 11 000 för ett avtagbart drag men tycker det är mesta laget, kollade på bilenochjag.se som tar 5795 monterat och klart.
De säljer bla Brink drag så det är ett alternativ. Satte på draget på Corollan själv och var inga problem på den.
Så är kanske inte så svårt på Aurisen. Gissar att det svåraste är inkopplingen av elen.
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av Corolla04 »

Nu sitter det en fast Thulekrok på Aurisen som jag monterade själv, är inga problem med att nummerskylten är skymd så det känns bra.
Behövde inte ens plocka ner stötfångaren så själva monteringen gjordes i väldigt lugnt tempo i drygt en timme.
Elen tog lite längre tid men var inga problem.
Toyota ville ha 11 000 för en demonterbar dragkrok, köpte en för 3400 kr så blir nog en Dinitrolbehndling för pengarna jag sparade.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av cheetah1 »

Tectyl har en ljuddämpningsmassa man kan lägga till deras rostskyddsbehandling om man vill få ner ljudnivån lite också. :) Vad jag har hört ska det inte vara så kletigt att jobba med...

Min enda personliga erfarenhet av endera är att flygmaskiner ibland korrosionsskyddas med en speciell godkänd variant av Dinitrol, och råkar man på en sån flygmaskin när man ska in och skruva loss nån komponent i nåt hålrum på den så har man att göra med att tvätta bort kletet från händerna igen...
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av Kloge »

Har du några tips på hur du gjorde? Vill också ha drag men inte betala 11000 för det. Jag har kombimodellen ifall det är någon skillnad
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av cheetah1 »

Det är inte speciellt svårt att montera ett drag. Man behöver en momentnyckel och eventuellt nån slags såg om kofångaren behöver justeras, utöver vanliga handverktyg. Elsatsen kan vara lite pillig, men köper man en av bra kvalitet medföljer det normalt sett tydliga instruktioner. I värsta fall kan det behövas lite lödkunskaper, men det bör inte gälla moderna bilar, inte ens Toyota.

I princip är det bara att följa monteringsanvisningen. Vissa tillverkare, däribland Brink (Thule), tillhandahåller dom på sina webplatser så man kan ta en titt på hur man gör i förväg om man oroar sig.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av SvEsson »

Enkel momentnyckel jag använt i många år: en fiskevåg 0-15 eller 0-25 kg, tumstock och lite elemenär matematik... ;)
Skriv svar