Yaris Verso 1.5 - Behöver nytt avgassystem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Yaris Verso 1.5 - Behöver nytt avgassystem

Inlägg av Nutrition »

Blev ofrivilligt med rallybil igår, skorstenen sa upp sig med andra ord =) Bröla rätt duktigt i bilen så jag befarade att främre röret hade släppt från grenröret men riktigt så illa var det i.a.f. inte:

Bild

Bild

Bild

Halvintressant rostskada ändå, original avgassystem är på denna en del så att säga från grenröret bak till en bit innan sista ljuddämparen = där är första skarven med avgasklamma. Uppskattningsvis är det dock en svets eller före/bakom den som gett sig här, inget läckage där innan utan pang av på motorväg utan nämnvärda ojämnheter.

Sak samma.. visst skulle det gå att laga detta ganska hyggligt om man kände för det men saken är att en av två bultar för främre rör mot grenröret har rostat bort, dock helt tätt och rörböjen innan sista ljuddämparen har börjat läcka/rostat hål = inget att hålla på med.

Original avgassystem hos Toyota, komplett med katalysator kostar troligtvis en bit över 12 000:- vilket jag inte är så intresserad av.

En bekant har ett komplett originalsystem liggande till en Yaris Verso 1.3 medan min är en 1.5, ingen av oss vet med säkerhet hurvida det är samma för båda motoralt.. Det jag lyckats utläsa från toyodiy (utan bilder) är att artikelnumrena skiljer sig åt men jag vet i.o.f.s. inte om det ena eller andra har ersatts till samma.

Googlar jag på artikelnumret för 1.5 så finns bilder som menar på att det är för båda motorerna men oklart om det är fakta från Toyota eller ej.

Egentligen mest sugen på ett standardsystem i rostfritt men naturligtvis risk för att även det skenar iväg i pris, inte hittat något färdigt på hyllan men frågade en firma i Sthlm om en halvsats förra sommaren och fick då pris på ca 5000:- för att bygga och montera det. Nu behöver jag ett komplett.

Om någon sitter på bra tips i ämnet så mottages det tacksamt, ex. vilka artikelnummer som passar vad eller bra firma i/runt Sthlm(angränsade kommuner) som bygger rostfritt. Jag har sett delarna på skroten men även där oklart hurvida de är ämnade för 1.3 eller 1.5, ännu.

Enl. toyodiy:

1.5

17410-21170 - PIPE ASSY, EXHAUST, FRONT
17430-21050 - PIPE ASSY, EXHAUST, TAIL

1.3

17410-21100 - PIPE ASSY, EXHAUST, FRONT
17430-21040 - PIPE ASSY, EXHAUST, TAIL
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso 1.5 - Behöver nytt avgassystem

Inlägg av Nutrition »

Var förbi rostfria firman... ett helsystem blir dyrt :shock:

Nä men det kunde man naturligtvis ha gissat, karln mena dock på att han hade svårt o tro att det var någon fara med främre röret mot grenröret etc. förutom att bultar/fjädrar rostar sönder vilket jag redan hade nämnt. Halvsats blir som tidigare nämnt inte heller helt billigt där men han fick mig i.a.f. att tänka om, sagt o gjort så hissa jag upp bilen och inspekterade skicket igen. Måste gått troll i ögonen när jag kolla sist för skicket är uppenbarligen bra, avgasflänsen ser som vanligt ut som skit på grenröret men det är bara kosmetiskt med tanke på det tjocka godset. Flänsen på främre rörtet är skapligt tunn men måste vara vettigt material då den ser marginellt rostangripen ut.

Halvsats får det bli, rostfritt siktar jag fortfarande på även om jag hittat system i "aluminiserat stål" men det var så billigt att man blir misstänksam ;) Strulet kvarstår dock med färdiga system för 1.5 motorn, ska se om jag kan komma över och mäta ett 1.3 för att reda ut vad som skiljer.

Bild

Bild
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yaris Verso 1.5 - Behöver nytt avgassystem

Inlägg av Glenn »

Avgassystem i svartplåt är väl vanligen belagda med aluminium som rostskydd, så det är inte udda på det sättet, däremot så kan väl kvaliteten vara olika :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar