Ta bort generator på AVensis Verso ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Padda
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 28 apr 2014, 11:33:05
Bilmodell: Avensi Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Kalmar

Ta bort generator på AVensis Verso ?

Inlägg av Padda »

Hej på er..

Hur tar man enklast bort generatorn på en Avensis verso ? Sitter 5 - 6 "rullar" som drivs av remmen..
En av dem bör vara någon spännrem som man ska lossa..
Sen hittar jag en genomgående bult som är enkel att komma åt.. lossar men den så sitter generatorn lika hårt som innan.. Sitter det någon skruv under som man inte ser och kommer åt ??

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta.. eller länka till en bra sida där man ser.. ?

Mvh
Jonas
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Ta bort generator på AVensis Verso ?

Inlägg av meckarmulle »

Hej Jonas

Mitt bästa tipps är nog att köpa en verkstadshandbok och kika i den, det finns ingen till Avensis Verso men Biltema har en för RAV4 och det är samma motor så det mesta på motorn är hyggligt lika.

Det är säkert lite olika på bensinmotorn och D4D motorn.

Jag har själv inte plockat bort generatorn på min Verso, än får man kanske tillägga.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ta bort generator på AVensis Verso ?

Inlägg av tobo »

Om motorn heter 1AZ-FSE, så är det tydligen i alla fall så här man lossar multiribbremmen.

;)
Avensis.JPG
Avensis.JPG (95.59 KiB) Visad 3595 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ta bort generator på AVensis Verso ?

Inlägg av cheetah1 »

Ska man ändå byta den (det är väl lika bra om man ändå ska ta loss den, såvida den inte är sprillans ny) är väl det enklaste sättet att få bort den att helt enkelt skära av den (håll undan nyllet för säkerhets skull, men det brukar vara ganska odramatiskt). Ska man ta bort den på det rätta sättet är det dock sådär, samt förstås vid monteringen, man kan inte skära ihop remmen igen. ;)

Specialverktyget kan man tillverka med hjälp av en hylsa, ett fast hylsskaft, och ett järnrör som man kröker lite, annars tar det i balken framme vid huvlåset. Sen måste man nästan vara två, en som spänner ner spännrullen, och en som fipplar dit remmen, för det är jäkligt knöligt, och man får ta i utav h-e.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Ta bort generator på AVensis Verso ?

Inlägg av meckarmulle »

Använd en 6 kantighylsa, 19mm vill jag minnas att det är. Använder du en 12 kantshylsa finns risken att den glider över kanten på muttertaget, den är ganska mjuk och du slår fingrarna i nått hårt. Tro mig, jag har gjort precis det :-) Har hylsan väl glidit över en gång så är det enda du kan använda är en 6 kantshylsa. Jag har sett på bilder på motorer på skrotarna och nästan alla nyckeltagen är rundslitna med 12 kantshylsa.
Padda
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 28 apr 2014, 11:33:05
Bilmodell: Avensi Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Kalmar

Re: Ta bort generator på AVensis Verso ?

Inlägg av Padda »

Tackar för svaren !
Skriv svar