Felkod P0304

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Felkod P0304

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej!
Jag har en blinkade motorlampa på min Avensis 1.8, 2002. Har precis avläst felkoden och får P0304, dvs cylinder 4 misfire. Jag har flyttat runt både tändspole och tändstift och felkoden är fortfarande samma, dvs problemet beror inte på tändspole eller tändstift. Kan jag göra mer för att lokalisera felet? Kan ett sådant fel bero på en dålig luftmassemätare? Vad mer ska jag kolla på/misstänka som möjlig orsak till problemet? Tar tacksamt emot alla förslag



Hej igen, det var tändspolen som var dålig, nu är den bytt och bilen fungerar som förut, dock lyser motorlampan fortfarande (den blinkade innan bytet av tändspole), så nu är min fråga, tyder en tänd motorlampa på fler/fortsatt problem eller kan det vara så enkelt att verkstaden har "glömt" nollställa felkoden? Behöver den nollställas ens, ska inte motorlampan släckas av sig självt efter en utförd åtgärd?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkod P0304

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Du läste felkoder själv nyss.
Då kan du ju se vad bilen är missnöjd med nu....

Du kan radera felkoder med en sådan läsare också.

Med många, men inte alla felkoder, släcks lampan efter ett visst antal felfria cykler.


Blinkande motorlampa är en akutare varning, än en lysande motorlampa.


Micke.
gellah30
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 13 mar 2015, 00:46:24
Årsmodell: 0
PostOrt: kungälv

Re: Felkod P0304

Inlägg av gellah30 »

Du nollställer genom att ha tändningen på och sen koppla loss minuspolen på batteriet en stund,koppla tebaks och så ska lampan slockna när du startar.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod P0304

Inlägg av cheetah1 »

Man behöver defenitivt inte ha tändningen på för att nolla en felkod genom att lyfta av minuspolen. Men har du en läsare med typ en app borde det finnas en funktion i den för att nolla koden?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Felkod P0304

Inlägg av Glenn »

Brukar vara bättre att rycka ECU-säkringen ett tag än att dra minuspolen, för då slipper man ställa om klocka och annat..

Fast kan man nolla felkoden med instrument är det förstås ännu bättre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar