Luktar bränt och låter konstigt ibland, slut med generatorn?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Luktar bränt och låter konstigt ibland, slut med generatorn?

Inlägg av Hasse-91 »

Det började med att jag kände en bränd lukt (som bränd backelit blandat med bränd elektronik) när jag bromsade in och stog still i korsningar. Igår när jag skulle starta bilen så var det något som ven ganska högt och ven bara mera ju mer jag gasade, så då stängde jag av den.
Idag så lånade jag hem så jag kunde mäta så att generatorn laddade som den skulle, å de gjorde den. Men min kompis stog å lyssnade å luktade i motorutrymmet och sa att generatorn verkade låta konstigt. När han ställde sej närmre så kände han att det luktade bränt om den, men de rök inget. Han ptovade sätta handen på den men den var för het för att ta i efter bara 20-30 sekunder. Visst måste det vara slut med den så det bara är att byta, eller äre nå annat tok?

Bilen är en Toyota Corolla Touring 1,8 4WD -99 E11 Motor kod: 7A-FE
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1619
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Luktar bränt och låter konstigt ibland, slut med generat

Inlägg av Neblade »

Jag skulle nog hänga av generatorremmen och känna på remskivan. Snurrar den lätt? Glapp? Missljud?

Min gissning är att det är lagret till generatorn som är på väg att skära.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Luktar bränt och låter konstigt ibland, slut med generat

Inlägg av Hasse-91 »

Neblade skrev:Jag skulle nog hänga av generatorremmen och känna på remskivan. Snurrar den lätt? Glapp? Missljud?

Min gissning är att det är lagret till generatorn som är på väg att skära.
Vart så less så jag köpte en ny generator (fick tag på för bra pris) å bytte, men har kvar gamla å har tänkt renovera upp den då jag har två likadana bilar. Vrider man på remskivan så känns det som om de är mer motstånd än en spritt ny och så tyckte jag det lät lite knepigt om den. Så hur svårt äre att byta lagren på den då tro? Köper ny kolbrygga åt den också. Visst sitter laddrelä på bryggan va?
Skriv svar