Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av quandrione »

Bilen startar inte och det är inte batteriet. Gick starta med en knuff. Kan det vara startmotor / start relä?

Bilen är Avensis kombi 2005 och jag köpte den begagnad 2012. Den har gått 14500 mil och varit regelbunden servad oftast av Toyota men i år av Mekonomen. Jag körde igår från Umeå till Linköping, nästan 100 mil. Stannade vid en affär när jag kommit till linköping och försökte starta igen efter bara några minuter och då gick det inte. Lampor på panelen och annat elektronik verkade funka bra. Nyckeln gick att vrida. Jag hörde även det där motor ljudet som man brukar när bilen startar. Men efter några försök slutade det ljudet komma, som om motorn bara gav upp. Då jag inte kan mycket om bilar så gissade jag att batteriet var problemet. Men när jag fick starthjälp av en kille så funkade inte det. Så till slut provade vi gamla hederliga metoden att knuffa bilen och lägga i andra växeln. Det gick bra. Han som hjälpte sa att det antagligen är startrelä. När jag körde sedan hem och parkerade i garaget, då gick inte starta bilen heller.

Kan det vara startrelä? Är det samma som startmotor? Hur kan man bekräfta att det är just det? Kan jag byta den själv? Måste jag ta bilen till toyota eller kan vilken verkstad som helst byta den?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Hur långa försök gjorde du?
Startmotorn drar mycket ström.

Hördes startmotorn när du fick starhjälp?
Klickar det?
Är det helt tyst?
Lyser kontrollampor och innerbelysning lika startkt när du vrider på nyckeln till startläge, eller dimmar dom ner?


Felet kan vara många saker.
Det kan vara batterikabel mellan batteri och startmotor.
Det kan vara en jord fläta mellan motor och kaross som av.
Det kan vara tändninglåset.
Det kan vara själva startmotorn.
("Startreläet" är inbyggt i startmotorn)

Det borde faktiskt vara batteriet, men då BORDE det också ha funkat med starthjälp.
Dock är många billiga startkablar SKRÄP, och överför knappt ingen ström.

Ja, en händig person kan byta startmotorn själv.
Nej, det måste inte göras på Toyota.

Det är svårt att via skrift förklara hur du själv kollar allt detta, och det krävs lite utrustning.
Eftersom du hävdar att du har dålig koll, så får du nog lämna in bilen.

Några enklare kontroller du kan prova om du vill....

Om du har startkablar, kan du sätta en mellan minus på batteriet, och i metallen på motorn.
Funkar det då, är det en jordfläta mellan motor och chassiet som är av.
Säkerställ att klamman får kontakt med batteri och metall. Billigare startkablar är helt ##@@$$$ kass.

Du kan ta en hammare eller yxa och ge startmotorn en bestämd knack med änden på handtaget. (jag är allvarlig)
Funkar det då (max ett par ggr) är kolen i startmotorn slut, och den måste bytas/lagas.
(Startmotorn kan vara kass, trots att detta misslyckas.)

Batterikoll.
Mät batterispänningen. (Kräver en multimeter. Det finns för ca 50kr.)
Är spänningen under 12v med tändningen på, är batteriet kass.
Instrumentet ska stå på DC = Likström


Micke.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av quandrione »

Micke2 skrev:Hej.

Hur långa försök gjorde du?
Startmotorn drar mycket ström.

Hördes startmotorn när du fick starhjälp?
Klickar det?
Är det helt tyst?
Lyser kontrollampor och innerbelysning lika startkt när du vrider på nyckeln till startläge, eller dimmar dom ner?


Felet kan vara många saker.
Det kan vara batterikabel mellan batteri och startmotor.
Det kan vara en jord fläta mellan motor och kaross som av..
.
.

Instrumentet ska stå på DC = Likström


Micke.
Har gjort några tester med hjälp av en kompis som kan bilar.

När man provar starta hör vi inget klickande i startmotorn. Knackade på lite lätt med en hammare och då klickade den i ett försök men slutade klicka till igen.

Spänning mellan minus och plus på batteriet ligger på 12.28 volt vilket kompisen tyckte var inte helt bra men ändå kanske tillräckligt, fast vi provade kanske utan tändningen på, så det kanske är batteriet. Han provade också spänning mellan startmotorn och batteriet och tycket det såg rätt ut dvs. 0 där det ska vara 0 och sedan mätte han även när jag försökte starta.

Vi rockade även bilen fram och tillbaka några cm med andra växeln i så att det kanske skulle aligna kugghjulen. Det lät lite mer i startmotorn som om det höll på gå igång men bara en gång.

Vi ska idag testa med starthjälp igen och säkerställa att det inte är batteriet som är kass men annars lät det som att det är ny startmotorn som gäller.

En fråga: Är det något speciellt märke som är att föredra för Avensis?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Låter det ingenting alls med över 12v, så är det inte batteriet.
En koll till med starthjälp skadar inte, för att vara 100% säker.

Kolla även kabel anslutningarna på startmotorn.

Sannolikt är det själva startmotorn som felar, eftersom den ville lite efter en knack.

Kan vara tändninglåset också, men inte troligt.

Du kan köpa startmotor vart som hellst.
Toyota, Mekonomen, Meca, Skruvat, osv.....


Micke.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av cheetah1 »

12,28 är lite lågt, ett fulladdat batteri bör ligga uppåt 12,6-12,7 i vila, men det bör åtminstone klicka lite i startmotorn, även om den inte orkar dra runt.
Anyhow, angående startmotor, dom flesta kedjorna brukar ha bra grejer, antagligen sitter det en Denso original, men Bosch eller vad du nu kan hitta är bra också. Undvik piratkopior eller kinesiskt skräp bara så går det nog bra. :)
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av quandrione »

cheetah1 skrev:12,28 är lite lågt, ett fulladdat batteri bör ligga uppåt 12,6-12,7 i vila, men det bör åtminstone klicka lite i startmotorn, även om den inte orkar dra runt.
Anyhow, angående startmotor, dom flesta kedjorna brukar ha bra grejer, antagligen sitter det en Denso original, men Bosch eller vad du nu kan hitta är bra också. Undvik piratkopior eller kinesiskt skräp bara så går det nog bra. :)
Sökte lite online idag. Förutom Denso (som sitter även i bilen jag har) så hittade jag en billigare från Stark http://www.reservdelar24.se/stark-7491626.html och en på Frejbildelar utan information om märke http://www.frejbildelar.se/startmotorer ... ta-avensis

Det brukar inte stå om det är kinesiskt märke om inte man känner till företaget själv. Men Stark låter inte som kinesiskt ???

Skulle någon av de vara att föredra? Jag planerar att behålla bilen åtminstone 7-10 år till, om det nu spelar någon roll.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av cheetah1 »

Det ska även tilläggas att det kan gå att få tag på delar för att reparera startmotorn. Jag hittar inget vid en snabb sökning, men det bör finnas.
Vissa har även stominbyte, så du kan lämna in din gamla och få tillbaka pengar på inköpet.

Stark har jag aldrig hört talas om, men det kan kanske fungera. Ska du behålla den skulle jag nog välja nåt jag åtminstone hade hört namnet på förut. Autoexperten har Hella, Meca har Lucas, bland annat.

Vidare finns ju förstås Ebay, hittar nya av okända märken från nån tusenlapp, och hittade även en solenoid för 300 spänn.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av GT4-R »

Hade detta fel i min förra avensis.

det var start motorn tur jag hade 8 års garantin så den bytes for free.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av quandrione »

Har kollat lite på nätet nu. Funderat bland annat på följande. Frågan är att på vissa står det motsols och andra medsols. Funkar båda eller behöver jag kolla det på min bil vilken som är rätt?

Hella - http://www.bildelar-online.se/7010491-hella

Jakoparts - http://www.bildelar-online.se/1384142-h ... -jakoparts

Från skruvat.se - http://www.skruvat.se/Startmotor-P21820.aspx
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Driftstopp (startproblem) i Avensis kombi 2005.

Inlägg av Johnny Blade »

De två första är till diesel och den sista till bensinare.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar