mappsensor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
hajo12
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 21:30:24
Bilmodell: carina e
Årsmodell: 1995

mappsensor

Inlägg av hajo12 »

hej , jag undrar följande har haft inne min carina e 95 på verkstad för att kolla felkoder , där dom sa att mappsensorn va trasig . tog med mig bilen hem , dagen efter åkte jag till toyota firman för att kolla vad en sådan kostade ? fick en mindere chock 2229 kr för en liten plastbit inte större än en sockerbit. åkte till skroten å köpte en å satte dit bilen gick lika dåligt , lämnade tillbaks den å köpte en till på en annan bildemontering . inte ett dugg skillnad bilen går lika dåligt . ringde toyota i göteborg å fråga hur jag skulle släcka felkoden , svaret jag fick att ta bort säkringen i motorrummet som det står edi på gjorde så men inte gick felkoden bort har även haft av pluspolen 3 timmar , så är det någon som kan hjälpas mig det kanske inte går att släcka koderna utan mbh Håkan
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: mappsensor

Inlägg av Jonex »

Enligt min åsikt så håller bilen minnet så länge jordkabeln är på, koppla ur batteriet helt.
Har för mig att det är så på min bil, för jag behöver inte slå in PIN-koden på bilstereon om jag bara lyfter av en pol från batteriet.

Beskriv själva felet på bilen också , många som skrivit om Carina E här, kanske är något dom känner igen sig i.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
hajo12
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 21:30:24
Bilmodell: carina e
Årsmodell: 1995

Re: mappsensor

Inlägg av hajo12 »

hajo12 skrev:hej , jag undrar följande har haft inne min carina e 95 på verkstad för att kolla felkoder , där dom sa att mappsensorn va trasig . tog med mig bilen hem , dagen efter åkte jag till toyota firman för att kolla vad en sådan kostade ? fick en mindere chock 2229 kr för en liten plastbit inte större än en sockerbit. åkte till skroten å köpte en å satte dit bilen gick lika dåligt , lämnade tillbaks den å köpte en till på en annan bildemontering . inte ett dugg skillnad bilen går lika dåligt . ringde toyota i göteborg å fråga hur jag skulle släcka felkoden , svaret jag fick att ta bort säkringen i motorrummet som det står edi på gjorde så men inte gick felkoden bort har även haft av pluspolen 3 timmar , så är det någon som kan hjälpas mig det kanske inte går att släcka koderna utan mbh Håkan
bilen varvar in upp, samt att den ryker när jag provkör den
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: mappsensor

Inlägg av PierreW »

Jonex skrev:Enligt min åsikt så håller bilen minnet så länge jordkabeln är på, koppla ur batteriet helt.
Har för mig att det är så på min bil, för jag behöver inte slå in PIN-koden på bilstereon om jag bara lyfter av en pol från batteriet.

Beskriv själva felet på bilen också , många som skrivit om Carina E här, kanske är något dom känner igen sig i.
Öh är batteriet inte anslutet så är de inte anslutet oavsett om du tagit bort plus eller minus. Jag råder ALLA till att alltid lossa minuspolen först, då blir risken för kortslutning mycket mycket mindre när du sedan skall lossa pluspolen. Tro mig de är så väldigt lätt hänt att stöta mot nånting runt batteriet med verktyget så det blir kortis och gnistor.

Ang problemet med mapsensorn så satsar jag mina pengar på Syresensorn (lambdasonden), är ett ganska vanligt fel på äldre toyotor. Ingen varningslampa tänds och motorn går nästan lika bra som när den funkar. De folk har gnällt på är att bilen drar mycket bensin. Sen är igensotade spjällhus på 4A-FE och 7A-FE ganska vanligt, kan göra underverk att plocka loss detta och göra rent.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
hajo12
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 21:30:24
Bilmodell: carina e
Årsmodell: 1995

Re: mappsensor

Inlägg av hajo12 »

hej , men enligt diagnostic testen på verkstaden så är det mapsensorn , och det kommer väll inte å funka med den jag har byt ,föränns jag har kunnat släcka felkoden då den ligger kvar i minnet . lambdasonden har jag haft bort tidigare å kollat med en ny å det vart ingen skillnad , så jag har nog kvar felet så länge jag inte kan ta bort felmedelandet mbh Håkan
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: mappsensor

Inlägg av PierreW »

hajo12 skrev:hej , men enligt diagnostic testen på verkstaden så är det mapsensorn , och det kommer väll inte å funka med den jag har byt ,föränns jag har kunnat släcka felkoden då den ligger kvar i minnet . lambdasonden har jag haft bort tidigare å kollat med en ny å det vart ingen skillnad , så jag har nog kvar felet så länge jag inte kan ta bort felmedelandet mbh Håkan
Hur är slangen som går till mapsensorn? Kollat om den torkat sönder nånstans?

Jag har för mig att du måste läsa ut alla koder minst en gång sen kan du dra ur säkringen som heter EFI (electronic fuel injection)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: mappsensor

Inlägg av ST185 »

Om det inte blir nån skilnad när du byter mapsensor kan det ju vara nån kabel till den som är av eller skadad.
Skriv svar