Avensis -04 startar ej (Nytt: Bilder)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Avensis -04 startar ej (Nytt: Bilder)

Inlägg av shuu »

Toyota Avensis -04, 2.0 Bensin, 19000 mil.

Jag upplevde för någon dag sedan att min avensis var lite svårstartad när den stått någon dag över nyår 2-3 dagar.
Men idag när jag skulle köra så startar den inte alls, jag tänkte direkt att det va batteriet men efter att ha laddat det fullt (13,8v) så händer det absolut inget ändå.

Temperaturen här är ca 1c, min ODB II visar även detta, drog ut sladden till LMM då visade den istället -40c.
Jag har en ELM-bluetooth, felkodsläsare, den hittar dock inga felkoder men det som lyser när tändningen är på är: Motorelektroniklampan, oljelampan och batteri.

Det jag har testat är:
1. Min andra nyckel (imob-lampan släcks när jag vrider om tändningen)
1.1 Vridit fram och tillbaka många gånger, även dragit ut nyckel helt osv..
2. Tagit bort batteripoolen och låtit vara av en stund
3. Knackat på startmotorn, någon väldig liten reaktion gav detta första gången.

Jag är inte helt säker på hur en startmotor låter när den inte drar runt motorn men man här helt klart att någon snurrar runt när man drar nyckeln till startläget, är det troligt att det är kolen i startmotorn som är dåliga?

EDIT:
Två av kolen ser ut såhär, antar att det är för att de är slut och inte får kontakt.
Vad jag ser så sitter kopparflätan fast i kolet + löddad i bottenplannen = hela plattan byts ut?
Är detta ett troligt fel?

Bild
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis -04 startar ej (Nytt: Bilder)

Inlägg av meckarmulle »

Det är troligen den som är orsaken, bytte hela plattan på vår Avensis Verso för några år sedan, var förvånansvärt billig hos Toyota minns jag men kommer inte ihåg hur mycket den kostade.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Avensis -04 startar ej (Nytt: Bilder)

Inlägg av shuu »

Helt korrekt, det va startmororn som hade gjort sitt.
Jag har dock inte kunnat få tag på lösa kol/plattan så det fick bli en helt ny startmotor eftersom jag inte hade tid att vänta längre.

Enligt Toyota så såldes inte detta löst längre, någon som vet var man får tag i kolplattan?
Skriv svar