Sida 1 av 3

Koppling i botten

Postat: tor 04 dec 2014, 15:30:45
av 3639
Problemet började för ett par år sedan
Trampar ur, men kopplingen skiljer inte skivorna åt
Får slita ur växeln
Sker när det gäller ettan, tvåan och backväxel
Har ökat i frekvens och är oftast mest problematiskt i början på körningen
Vid långkörning fungerar trean, fyran och femman utan problem, men så plötsligt vid stopp vid trafikljus kan det bli tvärstopp och kan bli stående och får slita i växeln
Blir litet nervöst att leva med detta
Toyotaverkstaden kan inte förklara, utan säger sig måsta plocka ur växellådan vilket kostar 14 000 kronor
utan att kunna lova någon åtgärd
Finns det någon klok gammal Toyotakännare som kan ge mig ett råd

Koppling i botten

Postat: tor 04 dec 2014, 16:08:17
av 3639
Toyota Camry 1989, 5500 mil, orginaldäck, utan rostfläckar, grå metallic, i övrigt som ny,
står i kallgarage året om, har inga vinterdäck, kör alltså inte på vintern
Problemet började för några år sedan
Kopplingen tappar trycket, får inte isär skivorna, får slita ur växlarna, och även i
Svårast med växel 1, 2 och back, särskilt när den stått stilla ett tag
3, 4 och 5 fungerar alldeles utmärkt vid långkörning
Akut problem kan uppstå vid trafikljus, när växeln ibland varken går i eller ur
Har ökat i frekvens på senare tid, blir litet nervöst
Toyotaverkstaden kan inte förstå vad det kan vara, då bilen är så gammal att det känns främmande för dem
De kräver att få plocka ur växellådan, vilket kostar 14 000 kronor, utan att kunna garantera någon åtgärd
Finns det någon gammal Camrymästare som kan hjälpa mig

Re: Koppling i botten

Postat: tor 04 dec 2014, 16:56:37
av GT4-R
låter som tryckplattan i kopplingen. klassigt fel på våra övningsbilar. solfjädrna eller va de nu heter ger upp.

byt koppl lammel tryckplatta urtramplager.

Re: Koppling i botten

Postat: tor 04 dec 2014, 18:48:14
av cheetah1
Tryck härunder på knappen POSTREPLY för att svara.

Kan du skruva själv? Ett kopplingsbyte är egentligen inte så himla svårt, även om det kräver en viss kunskap om hur man skruvar, i synnerhet eftersom man måste få av växellådan, vilket involverar att lossa kopplingslänkage, slavcylinder och drivaxlar.
Kopplingskit kan du köpa till vettigt pris från Tyskland eller USA (tänk på tull och moms från USA dock).
14000 bara för att lossa växellådan tycker jag låter som ett rån. Det är väl bilen knappt ens värd, även om den är i fint skick?
Känner du ingen som kan hjälpa dig, mot att du typ bjuder på en back öl eller vad som nu faller "hen" i smaken? Kanske en chans att lära sig skruva lite, om du inte kan själv, på köpet. :)

Edit: Hade förresten gärna hjälpt dig själv, men det är lite fel ände av landet.

Re: Koppling i botten

Postat: tor 04 dec 2014, 19:19:36
av Micke2
Hej.

Har Toyota tittat på bilen, eller har du bara pratat med dom utan bilen i närheten?

Symptomen är ju klockrena för trasslade kopplingshydraulik, eller feljusterad/trasig kopplingswire. (Vet ej hur kopplingen manövreras på Camry)

Det är redan undersökt, eller?

Annars är det spräckt tryckplatta/solfjäder, men då skulle den slira också.

Micke.

Re: Koppling i botten

Postat: tor 04 dec 2014, 19:46:43
av cheetah1
Hydraulisk koppling på alla Toyotor tror jag. Alla jag har haft iallafall, inklusive en 1977 Celica och en 1972 Carina. Kan hålla med om att det känns som kopplingshydraulik, men varför bara på specifika växlar? Tycker det isåfall borde krångla på alla växlar..

Re: Koppling i botten

Postat: tor 04 dec 2014, 21:16:55
av GT4-R
farten rätt varvtal så går det vxl med kass tryckplatta.

om du tex har fyran i ca 50 och gasar lite lätt sen släpper så kan du nog lätt ta ur vxl. ingen belastning på vxl eller hur man kan förklara ;)


hmmm låga mil fast mycket ligga med foten kvar på kopplingen så sliter det. vem har kört bilen dessa mil.? äldre?


våra bilar slirar aldrig på koppl när tryckplattan börja gå. Är bara det där att backen fastnar 1 dom låga vxl nör man står still.

Börjar smygande med att lådan blir lite trög och framför allt när motor och låda är riktig varm. ( stadskörn sommar)

Re: Koppling i botten

Postat: tor 04 dec 2014, 22:53:58
av Micke2
Hej.

Det jag inte skrev sist, är att jag köpte en Tercel 4wd -88 för några år sen med samma symptom.
Det var trasig virejustering. Den hade vajer till kopplingen

Det fungerar alltid bättre rullande om kopplingen inte släpper helt.
Backen brukar vara värst.

Naturligtvis kan det vara fel där inne också, men jag tycker verkligen att "3639" ska kolla upp detta, innan växellådan tas ner för pengar som rent av överskrider bilens värde.
Skulle det vara vajer, och det är den som spökar, så byts den för en tusenlapp eller så, eller rent av bara justeras för hundringen.

Micke.

Re: Koppling i botten

Postat: fre 05 dec 2014, 16:04:18
av Johnny Blade
Den har inte wire.
Slavcylindern sitter väldigt lättåtkomligt(om det nu är den som spökar).

Re: Koppling i botten

Postat: tis 09 jun 2015, 16:40:21
av 3639
Sent om länge vill jag tacka för allt engagemang och berätta hur lösningen till slut blev
Det visade sig att kopplingsvätskan hade blivit så gammal
att den börjat innehålla en hel del vatten samt klumpa ihop sig
vilket gjorde att ibland gick det bra att växla och ibland gick det inte alls att få i någon växel
Grundorsaken är att jag kör så lite att servicen sker med så långa mellanrum

Nu plockade man alltså isär och sköljde ur och fyllde på med ny kopplingsvätska
och råder mig att byta den vartannat år
och se bilen är som ny

Återigen tack för allt engagemang och hoppas att detta kan vara till nytta för någon annan
:)