Koppling i botten

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

I rest my case...
Det sitter faktiskt en mutter till på andra sidan av den konstruktion som håller hela pedalstället!
Men det är trångt som perkele och den går knappt att känna, än mindre se. Hela elsystemet + diverse luftslangar sitter effektivt i vägen men jag lyckades till slut manövrera loss den med en ledad knut och en überlång förlängare till min hylsnyckelsats.
Det var första problemet.
Nästa var att bromsservon mycket riktigt var i vägen. Men jag var inte så sugen på att plocka bort huvudcylindern till bromsarna så jag lossade bara på de fyra skruvarna från kupén och drog ut hela paketet en bit. Om man sen tog bort justeringsdelen på kopplingen, alltså den del som sitter länkad i pedalen så går det faktiskt att trixa upp hela cylindern!

Den var ingen rolig syn när den åkte isär. Full med svart guck som troligen är en del av huvudproblemet.
Sen kom nästa smäll: den repsats jag köpt och som ska passa denna bil är till en cylinder som är ca 22mm. Denna är ca 16mm. Förb...... Såna cylindrar satt tydligen på den äldre generationen (93-97).
Det verkar också som att firman (Trodo) bara har kompletta cylindrar till den modellen, inga repsatser.

Nu har jag två val: lägga allt åt sidan och försöka ragga fram packningar. Oklart var.
Rengöra, och sätta ihop det som det är. Jag har ju ändå hittat en del oegentligheter. Men blir det inte bra så måste jag riva allt igen och det tar sin lilla tid...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppling i botten

Inlägg av Glenn »

Är den kompletta cylindern dyr då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev: tis 25 sep 2018, 08:39:16 Är den kompletta cylindern dyr då ?
Inte direkt, runt 300,- + frakt. Men då var det just detta med att beställa och vänta...och en repsats till den äldre modellen - som troligen passar rakt av - kostar bara 35,-. Har iaf skrivit till dem, dom har felaktigt skrivit att repsatsen var till huvudcylindern när det i själva verket gäller slavcylindern så dom bör också ta sitt ansvar för detta.

Edit: ringde dem och dom ska fixa detta helt kostnadsfritt, skickar den rätta satsen till mig i morgon. Bra service!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppling i botten

Inlägg av Glenn »

:thumbup:
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

Kan berätta att nya packningar i huvudcylindern inte gjorde någon större skillnad. Kopplingen tar fortfarande väldigt långt ner men visst funkar den.
Kommer alltså inte så mycket längre utan får leva med detta. Surt. :cry:

Det jag lärt mig är i alla fall: den sitter med två muttrar inifrån varav den ena är väldigt dold. Man måste bort med bromsservon men huvudcylindern kan sitta kvar.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar