Koppling i botten

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppling i botten

Inlägg av Glenn »

:thumbup:

Tror aldrig jag hört talas om att gammal kopplingsvätska kunde orsaka det, men bra att det löste sig iaf :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Koppling i botten

Inlägg av cheetah1 »

Hm, ja, har den lyckats bli klumpig är det kanske inte ett konstigt beteende, men hur har den blivit det? Spännande.
Kommer ihåg att jag plötligt inte kunde koppla ur alls på en Ford Transit jag körde i mitt dåvarande jobb och trodde det var huvudcylindern, så jag bytte den rätt smidigt, luftade ur kopplingen ordentligt, och sen funkade det faktiskt. I 500 meter, innan kopplingen gav upp helt och jag hade 0 drivkraft helt plötsligt. Då gav jag upp...

För övrigt, nu är det ju ingen jättemodern bil som man slaviskt följer servicescheman på kanske, men egentligen är det 1500 mil ELLER 1 gång per år som gäller, beroende på vilket som inträffar först.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

3639 skrev: tis 09 jun 2015, 16:40:21 Sent om länge vill jag tacka för allt engagemang och berätta hur lösningen till slut blev
Det visade sig att kopplingsvätskan hade blivit så gammal att den börjat innehålla en hel del vatten samt klumpa ihop sig vilket gjorde att ibland gick det bra att växla och ibland gick det inte alls att få i någon växel. Grundorsaken är att jag kör så lite att servicen sker med så långa mellanrum

Nu plockade man alltså isär och sköljde ur och fyllde på med ny kopplingsvätska

och råder mig att byta den vartannat år och se bilen är som ny
Jag väcker upp denna tråd igen då jag har ett liknande fenomen och är nyfiken på om andra har löst det genom denna, synnerligen enkla åtgärd? Säkert att man inte bytte några packningar i ovanstående fall?
I mitt fall har det inte gått så långt att den är svårväxlad men man måste trycka pedalen i botten för att frikoppla och den börjar driva efter man släppt upp den bara några cm.
Jag har luftat den och ser även att kopplingsarmen rör sig hela vägen när man kopplar - från början till slut - och det tyder lite på att det i stället är själva tryckfjädrarna som blivit mjuka/skadade men man vet ju aldrig. Under luftningen såg jag att vätskan var brun och den såg inte färsk ut men jag har luftat den så många gånger nu att vätskan bör vara utbytt. Det blev iaf ingen skillnad. Slangen sväller inte upp när man kopplar. En repsats + ny slavcylinder kostar inte mycket men frågan är om det hjälper och sen är det allt detta med att beställa och vänta.... Lite söl är det ju men om fler lyckats fixa liknande fel enbart med en rengöring så är jag beredd att testa.
Bilen är en Corolla -99.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

Eftersom jag råkar ha en annan Corolla tillgänglig just nu med ny koppling så gjorde jag lite jämförelser:
På min rör sig armen 10 mm.
På den andra rör den sig 15 mm!

Det bör vara fel eller läckage i någon eller båda cylindrarna och hade jag detta inom räckhåll så bytte jag på studs men jag undrar alltså om någon rönt framgång med att bara rengöra och sätta tillbaka samma prylar?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Koppling i botten

Inlägg av Bempa »

Jag har provat ett par gånger att rengöra utan framgång, eller rättare sagt efter att jag rengort så här det synats skador så jag har inte velat stoppa tillbaka det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

Jaha ja.
Idag fick jag slavcylindern och repsatsen för huvudcylindern.
Tänkte att det här blir ett snabbt jobb. Icke!
Att byta slavcylindern är okomplicerat men hur får man bort huvudcylindern?? Man kan se att den sitter med två bultar inifrån men det finns helt enkelt inga såna bultar inifrån kupén vad jag kan se! Trodde först att man kom åt dem uppifrån genom att plocka bort stora plastkåpan som finns mellan huv och ruta men icke; det finns en plåt i vägen.
Läste på olika forum om att man måste plocka bort såväl huvudcylindern till bromsarna som bromsservon vid denna operation. What? Men hur skulle det hjälpa, bultarna sitter ju ändå inifrån kupén??
Här behövs hjälp, det borde vara nån här som har renoverat en sån cylinder.

Här ser man en av bultarna:
http://forumbilder.se/H842N/clutch1

Så här ser det ut inifrån. Har plockat bort några bultar som håller själva kopplingsmekanismen men det hjälper inte.
http://forumbilder.se/H842N/clutch2
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

Bytte bara slavcylindern och det resulterade att jag nu har ökat slaglängden från 10 till 13 mm. Inte fullt lika bra som på den andra Corollan som hade 15 mm men klart bättre. Har inte testat bilen i trafiken ännu då den står i ett garage som är lite blockerat.
Funkar detta så nöjer jag mig här.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

Har äntligen fått möjlighet till provkörning men mjä, det är absolut inte bra. Kopplingen känns konstig, går lätt i början och blir svampig på slutet, typiskt fenomen då det finns luft, har haft samma fel på bromsar. Den tar något tidigare nu men det är inte bra.

Måste ge mig på huvudcylindern ändå. Men hur?
Hm. Funderar om man skulle kunna komma åt låsringen fast cylindern sitter på plats? Trångt, visst men det är ju bara den som spärrar. Sen är det ju bara att dra ut allt från kupén, byta packningar och sätta tillbaka den. "Bara" förresten...kanske inte är så enkelt.

Men någon här måste ju ha renoverat en kopplingshuvudcylinder på en E110? :wtf:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Koppling i botten

Inlägg av cheetah1 »

Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Koppling i botten

Inlägg av Nizzehult »

cheetah1 skrev: sön 23 sep 2018, 21:01:51 Hjälper det här alls?

https://www.toyotanation.com/forum/130- ... epair.html
Tyvärr inte. Detta behandlar gen 7 (93-97) jag har gen 8.
Här står det
"On mine, there were 2 nuts holding on the master cylinder.
These were removed from under the dash"

Om man kollar på min bild så finns det inget sånt!

I den här tråden:
http://www.tcorolla.net/overhaul-1224.html
så står det bara vid 8a att man ska ta bort muttrarna. Vilka då? Här är man definitiv inne på att bromscylindern och servon också ska bort men det finns ingen förklaring varför.

Den här är ännu skummare:
https://www.justanswer.com/toyota/36wr9 ... inder.html
Speciellt punkt 5. Och här menar man också på att det finns två muttrar där (punkt 7).

Det borde heller inte vara muttrar utan bultar som den sitter med då man kan se slutet av dessa bultar från motorrummet där dom sticker ut från cylinderns fäste. Syns på ena bilden. Likt förbaskat finns inget motsvarande på andra sidan!

Wtf?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar