Vart sitter kupé filtret?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Vart sitter kupé filtret?

Inlägg av Hasse-91 »

Modell: Toyota Corolla Touring 4WD 1.8L -99
Nu trakaserar jag er stackrare igen.... ;)
Lång historia kort!

Kupé fläkten har inte öst på som den ska, jag anar att kupé filtret sitter igen då det låter som om fläkten får jobba en hel del men det blåser inte just nånting.
Men vart i fridens dagar sitter filtret!? Jag har fått bort handskfacket men ser bara en bit skumgummi som ser ut som ett filter, men det är ju inte riktat ut i friska luften utan bara inne i kupén riktat mot passageraren. Är jag på fel ställe och gräver?

Sen idag började fläkten brumma riktigt oroväckande. Ett riktigt dovt ljummande ljud kommer från den. Har fått bort den och provat snurra på den men jag känner inget speciellt med den... Den går inte tungt eller skrapar utan den är lite seg så som fläktar brukar vara. Den snurrar ju några varv när jag snurrar till den. Den kan ju iof vara på väg att ge upp utan att jag känner det. Eller?

Är det någon som kanske kan ge mej lite hjälp tro?
Tack på förhand!
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Vart sitter kupé filtret?

Inlägg av Hasse-91 »

Ingen som har något svar?
joakim86
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 07:37:58
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Åby
Land (Country): Svergie

Re: Vart sitter kupé filtret?

Inlägg av joakim86 »

dom bilar jag vet om så sitter det i motorutrymmet mot torpedväggen på passagerar sidan
kan vara under plastkåpan mot vindrutan
pwr
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 20 jun 2014, 20:54:39
Bilmodell: corolla e11
Årsmodell: 1998
PostOrt: 74571

Re: Vart sitter kupé filtret?

Inlägg av pwr »

Hej! Bytte på min Corolla 1,6 -98 där satt det under handskfacket. Sökte på youtube, fanns ett bra klipp på byte där. Tror det var från usa bilen hette prizm eller något ,skall vara samma bil. mvh
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Vart sitter kupé filtret?

Inlägg av Hasse-91 »

Efter mycket om och men hittade jag en film på tuben som visade hur jag skulle göra.
Visade sej att filtret va kolsvart å fullt i mög, så ska köpa ett nytt imorn.
När jag tog bort fläkten så satt det två löv i den, så det kan ha orsakat brummandet då den inte lät lika när jag provstartade den efteråt.
Länkar till filmen så fler får lite hjälp!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vart sitter kupé filtret?

Inlägg av Glenn »

Det finsn INGENTING hållbarare än ett löv som fastnat i en fläkt..

Jag körde nog över 1000 mil med min gamla saab med ett löv som förde oväsen i fläkten,
man tycker ju att det borde slitits sönder rätt fort, men icke.. tillslut bytte jag fläkten (pga att kolen var slut)
och apssade då på att rensa bort löv och överigt skräp, äntligen blev jag av med oväsendet!
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Vart sitter kupé filtret?

Inlägg av Hasse-91 »

Glenn skrev:Det finsn INGENTING hållbarare än ett löv som fastnat i en fläkt..

Jag körde nog över 1000 mil med min gamla saab med ett löv som förde oväsen i fläkten,
man tycker ju att det borde slitits sönder rätt fort, men icke.. tillslut bytte jag fläkten (pga att kolen var slut)
och apssade då på att rensa bort löv och överigt skräp, äntligen blev jag av med oväsendet!
Tydligt de, hade fläkten på högsta fart å dom såg orörda ut när jag plockade bort dom.
Skriv svar