Varning däcktryck

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Caschoug
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 okt 2014, 16:13:21
Bilmodell: Auris hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Västerås

Varning däcktryck

Inlägg av Caschoug »

Byte till vinterdäck på Auris Hybrid 2014 och fick larmet. Hur kalibrerar jag bort det?
Står inget om larmet i instruktionsboken.
Caschoug
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Dale »

Du får montera TPMS även i vinterhjulen. Mer att lära finns på http://www.toyotatpms.com/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Caschoug
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 okt 2014, 16:13:21
Bilmodell: Auris hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Västerås

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Caschoug »

Köpte vinterhjul med bilen på Toyota. Så om det är övervakning på sommardäcken, fast det står inget i manualen, så borde det vara övervakning på vinterdäcken!
Caschoug
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varning däcktryck

Inlägg av cheetah1 »

Det måste väl bara vara att titta efter? Eller?
Caschoug
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 okt 2014, 16:13:21
Bilmodell: Auris hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Västerås

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Caschoug »

Hurra! Efter 70-80 mil så försvann lampan. Vid lite bättre väder ska jag släppa ut luften ur ett av bakhjulen till under min tryck för larm, vad det nu är. Hade larmet varit beskrivet i instruktionsboken så hade värdet stått där. Och se om larmet kommer.
Caschoug :D
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Varning däcktryck

Inlägg av fredrik mkIII »

du har en knapp vid pedalerna. det ska stå set på den.. om din bil har stöd för dubbla uppsättningar däcktrycksensorer så bytar du däckuppsättning genom att trycka på knappen tre gånger en sekund åt gången med tändning på. det ska signalera på något sätt i instrumentpanelen, ev med summer.

för att "resetta" däcktrycket så ställer du in ett tryck på däcken som du vill ha. säg 2,5 bar.
efter detta så sätter du på tändning. trycker in denna set knappen i tre sek. däcktryckslampan ska blinka två gånger. nu ska du ha nollat så att tpms vet att du vill ha 2,5 bar i däcken och varnar dig om/när trycket sjunker.
jag vet inte hur mycket det tillåts sjunka och jag vet inte heller exakt hur man gör med däckskiftet då jag inte gjort det praktiskt ännu. vet bara att bilar som har dubbel tpms måste få samtliga däck inlagda från början.

saknar man dubbel tpms i bilen får man snällt pallra sig till toyota eller någon annan verkstad och programmera om efter varje byte. våran verkstad tar inget extra för detta ännu.

hoppas någonting klarnade
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Caschoug
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 okt 2014, 16:13:21
Bilmodell: Auris hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Västerås

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Caschoug »

Tack för svaret
Det finns ingen knapp vid pedalerna eller någonstans vid passagerarsidan eller i handskfacket.
Larmet kom tillbaka ingen igår. Sen försvann det. Undrar om det återställs om man skiter i det under vintern och efter man satt på sommardäcken igen?
Toyota vill ha 250:- för att återställa larmet.
Caschoug
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Muda »

Finns tyvärr inget "2-kanals system" på din bil. Dvs att bilen bara kan hantera en uppsättning TPMS/TPWS sensorer åt gången.

Lampan kommer nog återkomma eftersom sensorerna inte synkar. Olika sensorer, olika frekvenser...

Man måste alltså kalibrera systemet efter varje hjulskifte.

Kan dock tycka att 250:- är girigt. Har synkat hundratals sådana utan att ta en krona betalt.

Tidsåtgång med ATEQ läsare är mindre än en minut (!)

Med snabb matematik betyder det att din lokala verkstad tar ut 15000:- i timmen i arbetskostnad.
erty
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 30 apr 2017, 15:57:40
Årsmodell: 0
PostOrt: -

Re: Varning däcktryck

Inlägg av erty »

Efter skiftet till sommardäck så börjar min auris varningslampa för lågt däcktryck lysa efter ca 10-15 km körning, är det nåt att bry sig om, eller måste
man åtgärda detta, klarar mig utan detta system så vore skönt att slippa åka in på verkstad.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varning däcktryck

Inlägg av cheetah1 »

Har du satt olika slitna däck på höger och vänster på nåt ställe? Isåfall är det antagligen det som är problemet. För jag antar att du redan kollat att det är rätt tryck runt om?
Skriv svar