Varning däcktryck

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
erty
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 30 apr 2017, 15:57:40
Årsmodell: 0
PostOrt: -

Re: Varning däcktryck

Inlägg av erty »

cheetah1 skrev: sön 30 apr 2017, 16:05:39 Har du satt olika slitna däck på höger och vänster på nåt ställe? Isåfall är det antagligen det som är problemet. För jag antar att du redan kollat att det är rätt tryck runt om?
Verkstad gjorde jobbet, dock ej Toyota, så jag vet inte hur dom gjorde.

men frågan är spelar det nån roll för bilen i övrigt att lampan varnar?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varning däcktryck

Inlägg av cheetah1 »

Inte för lampan i sig, nej, men sitter det olika slitna hjul på höger och vänster på drivhjulen (fram) är det inte så lyckat, då differentialen får jobba mer eller mindre hela tiden.
erty
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 30 apr 2017, 15:57:40
Årsmodell: 0
PostOrt: -

Re: Varning däcktryck

Inlägg av erty »

cheetah1 skrev: sön 30 apr 2017, 20:23:37 Inte för lampan i sig, nej, men sitter det olika slitna hjul på höger och vänster på drivhjulen (fram) är det inte så lyckat, då differentialen får jobba mer eller mindre hela tiden.
Tack för dina svar, då borde det inte spela nån roll då mina sommardäck bara gått några hundra mil, för det lilla slitaget som blivit kan väl
inte spela nån roll om man växlar sida?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Glenn »

En vanlig mekanisk diff i oljebad tar väl dock inte speciellt mycket stryk av detta, så hållbarhetsmässigt är det nog ingen fara, men man vill nog ändå ha lika stora hjul. Men har dom bara gått några hundra mil bör ju inte detta vara problemet den varnar för.

Hela det här med däckstryckssensorer är så YTTERST dåligt skött, när mkan införde kravet (för det är ju ett lagkrav) så skulle man GIVETVIS ha krävt en viss standard som ALLA var tvungna att följa, nu är det ju rena vilda västern och tillverkarna kan ta vilka fantasipriser som helst både för nya sensorer OCh för att synca in desa, ett lysande sätt att binda kunder till sej - och förstöra konkurrensen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varning däcktryck

Inlägg av cheetah1 »

Däcktryckssensorer är faktiskt inte ett lagkrav i Sverige, vi är undantagna med motiveringen att vi byter hjul två gånger om året och därför (förhoppningsvis) ändå kollar trycket då. Dock är det krav i resten av EU och även i USA, så ofta åker det med av bara farten på nya bilar i Sverige.
erty
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 30 apr 2017, 15:57:40
Årsmodell: 0
PostOrt: -

Re: Varning däcktryck

Inlägg av erty »

Läste instruktionsbok och hittade att man kunde nollställa systemet för däcktryck(knapp i handsfacket), men någon skillnad
blev det inte, lampan lyser fortfarande!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev: mån 01 maj 2017, 18:18:41 Däcktryckssensorer är faktiskt inte ett lagkrav i Sverige, vi är undantagna med motiveringen att vi byter hjul två gånger om året och därför (förhoppningsvis) ändå kollar trycket då. Dock är det krav i resten av EU och även i USA, så ofta åker det med av bara farten på nya bilar i Sverige.
Smidigt att åka med lysande/blinkande varningslampor och eventuellt pipande ljud. Kan man stämma biltillverkaren för tortyr då eller? :-D
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
CGSM
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 21 maj 2017, 16:53:49
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle

Re: Varning däcktryck

Inlägg av CGSM »

I stället för att försöka trixa till det.
Det som står i manualen gäller endast för att nollställa lufttrycket i däcken inget annat står beskrivet i manualen.

På rav4world.com kan man läsa om problemet.
http://www.rav4world.com/forums/123-4-4 ... ton-3.html

inlägg #24 och #26 beskriver två metoder för att skifta mellan sommar och vinterdäck, förutsatt att trycksensorerna är redan är registrerade.
Rav 4 kan ha 2 uppsättningar däck som är registrerade .
Om man ringer Toyota Sverige får man metoden som beskrivs i inlägg #24.
Ravvan
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 12 dec 2017, 03:03:07
Årsmodell: 0
PostOrt: Piteå

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Ravvan »

Caschoug skrev: tor 23 okt 2014, 14:56:11 Köpte vinterhjul med bilen på Toyota. Så om det är övervakning på sommardäcken, fast det står inget i manualen, så borde det vara övervakning på vinterdäcken!
Caschoug
Nu är detta en väldigt gamma tråd :) Men ska svara ändå. Köpte min RAV4:a på sommaren med vinterpaketet. Allt var frid och fröjd fram till däckbyte för vintern. Då visade det sig att sensorerna i vinterdäcken var inte programmerade och det var något jag skulle få bekosta själv. Inte det sa till Burlins motor, finns inte en chans att jag ska bekosta det själv, jag har ju för fan köpt vinterpaketet och då föresätter jag att allt är i sin ordning. Så dom tinade upp och gjorde det kostnadsfritt. Men när det blev dags att byta till sommardäcken igen började sensorerna krångla igen, trots att dessa är programmerade. Ett jävla rackel med dessa sensorer som tydlig lätt går sönder och sen är dom fan inte billiga. Nä fy fan för Toyota som valt denna skinnande lösning, helt enkelt bara för att kunna vrida ur de sista slantarna av sina bilägare och inget annat. Bättre med tyska bilar som har en indirekt mätning som fungerar att man mäter hjulets hastighet via hjulnavet. Dessa system kan man själv nollställa men det går inte med TPMS systemet om man inte har ett instrument för detta. Men det kan vara ekonomisk vinst att införskaffa sig ett sådant och beställa sensorerna via Tyskland, Kina typ. Detta sensor träsk är ett satans skit och jag hatar det så in i helvetets mycket.
Ravvan
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 12 dec 2017, 03:03:07
Årsmodell: 0
PostOrt: Piteå

Re: Varning däcktryck

Inlägg av Ravvan »

erty skrev: sön 30 apr 2017, 16:02:39 Efter skiftet till sommardäck så börjar min auris varningslampa för lågt däcktryck lysa efter ca 10-15 km körning, är det nåt att bry sig om, eller måste
man åtgärda detta, klarar mig utan detta system så vore skönt att slippa åka in på verkstad.
Tyvärr men välkommen till klubben. TPMS systemet är ett satans påfund och är inget annat än att skinna sina kunder på. Har samma problem. Låt lampan lysa tills den brinner. Det är inte olagligt och den dagen när du ska besikta bilen får du inga anmärkningar. Det finns en liten knapp som brukar sitta diskret under ratten, lite längre in. Men problemet kommer tillbaka tyvärr.
Skriv svar