Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av Hasse-91 »

Jag är ägare till två stycken Corolla Touring E11 1,8L 4WD -99. Den ena har gått 20 300mil å den andra har gått 40 200 mil.
Allt hände nu i sommar att jag tyckte att den lågmilade började bli slö. Tog en titt på tändstiften då jag alltid varit lite fundersam mot BOSCH stiften med 4st tungor eller va man ska kalla det för. Ena stiftet hade brännmärken på keramiken. Skruvade bort fördelarlocket å såg att rotorn va ganska sliten. Så en ny rotor, nytt fördelarlock, nya tändkablar och nya NGK stift köptes och monterades. Men bilen är ändå slö... Ligger man i 70 i en lagom uppförsbacke på 5an och gasar fullt så orkar den inte accelerera, hellre att den sackar...
Har jämfört med den som gått längre å den är mycket piggare i samma uppförsbacke, samma fart och samma växel.

Vad är det som kan ha orsakat att bilen har blivit så slö!? Knappast att motorn redan kan vara sliten då den bara gått strax över 20 000 mil...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av PierreW »

Lambdasonden kan vara trasig och motorn får då fel bränsle/luftblandning, inte helt ovanligt att dom pajar på 4a-fe och 7a-fe utan att motorlampan tänds.

Går att mäta upp i diagnosuttaget, har inte i huvvet vilka stift man mäter mellan men sök lite på forumet eller google ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av Hasse-91 »

PierreW skrev:Lambdasonden kan vara trasig och motorn får då fel bränsle/luftblandning, inte helt ovanligt att dom pajar på 4a-fe och 7a-fe utan att motorlampan tänds.

Går att mäta upp i diagnosuttaget, har inte i huvvet vilka stift man mäter mellan men sök lite på forumet eller google ;)
Tack för svaret, då har jag någonting att börja titta på iaf! :)
Jag har inga instrument att mäta själv, får åka upp till verkstan och höra om han har tid att trycka i datorn. Kan han isf se vilken av lambdasonderna det är? Det sitter väll två stycken eller har jag fel? :?
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av Hasse-91 »

Va upp till verkstan å pratade med mekanikern som jag brukar leja när jag inte har tid själv. Han trodde de va katalysatorn då bilen gick dåligt när jag bytte rotor m.m. Eller möjligen luftmassemätaren sa han också att det kunde vara. Nu börjar jag bli förvirrad... Å nå dator kunde han inte koppla in, bara mäta spänningen eller va han sa.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av Fnys »

http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=10&t=6402
...för att kolla om du har några felkoder.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av Hasse-91 »

Jag va upp till toyota och lät dom ta en provtur med den. Dom kände inget knepigt och sa att jag kunde försöka undersöka katten och dämparna genom att knacka och ruska på dom för att se om något har lossnat i dom. Istället för att behöva betala för att dom ska göra det. Katten kan ju vara slut ändå, men då måste man ju kapa isär den eller iaf kapa bort rören och försöka se in i den.

Jag ska köra upp den på brygga å knacka lite, men skrammlar det inte så fortsätter jag bara köra den så länge det inte blir sämre.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av Muda »

Kan vara värt att kontrollera kolkanistern också. Relativt smidigt gjort...

Brukar dock gå ganska ojämnt om den är igensatt.
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av Hasse-91 »

Muda skrev:Kan vara värt att kontrollera kolkanistern också. Relativt smidigt gjort...

Brukar dock gå ganska ojämnt om den är igensatt.
Vad är "kolkanistern"?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Hjälp, Corollan har blivit slö av nån anledning....

Inlägg av Muda »

Se bild

http://www.da.bildelsbasen.se/global/im ... 70&height=

Sitter precis mot torpedväggen innanför motorutrymmet.

Fungerar som ett filter för bensinångorna (grovt beskrivet).
Skriv svar