Mektips gds avensis gen 3/T27

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av johan44 »

Hej!

Har köpt ny bil på hustruns begäran, jag saknar mest toyotan från -98. Den nya är 2010.

Behöver några tips:

Olja, antar att plasten måste bort under motorn, tips om det, krångligt? Finns en vanlig oljeplugg där under? Behövs specialverktyg för filter?

Hjul, hittar inga uppenbara punkter för garagedomkraften, tips?

Rostskydd, brukar krypa under med biltemas linojespray. Nu är mycket täckt med sköldar, de samlar grus under sig uppenbarligen. Borde jag demontera dem?

Ramp: Bilen är väldigt låg, funderar på att köpa en ramp på biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... amp-15803/ Går bilen upp på den utan att nosen tar i?

tacksam för svar på nån eller alla undringarna :)
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av johan44 »

Inga svar, har antagligen inte köpt en gds-bil... :)

Kan svara mig själv på en punkt, biltemas ramper klarar inte en bil med låg frigång och långt överhäng. :(
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av cheetah1 »

Haha, nej, eller ja, olja går det garanterat att byta, men ju nyare dom blir, ju mindre gds är dom. :) Har aldrig skruvat på en, men man brukar få bråka med plasten på moderna bilar. Delar som ska bort regelbundet för service brukar vara lite lättare att ta bort, men som sagt, en så ny Toyota har jag aldrig tittat på.

Specialverktyg för oljepluggen är inte omöjligt, ta en titt och kolla om inte det finns nåt i Biltemas ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ar-191329/ ) sats som passar. Oljefiltren kan dom gömma lite varsomhelst nuförtiden, så om du behöver ett verktyg för att ha en chans att få loss det har jag ingen aning om. Oftast brukar det gå att knacka i en rejäl skruvmejsel i filtret att dra loss det med, men sitter det riktigt tight kanske det inte går. Gick inte på den Subaru Legacy 2011 jag hade äran att framföra under ca ett år, men grannen hade intressant nog ett verktyg till hans förra MC som passade, som ännu mer intressant nog även passar mammas nuvarande Avensis 2004.. :P
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av fredrik mkIII »

det är vanlig toyota oljeplugg 14mm.
oljefiltret har samma fattning som Avensis 98. om det var en sådan du hade. dock så är det kanske insattsfilter. lite beroende på om det är diesel eller bensinmotor du har. är det en diesel så får du nog ha specialverktyg för filtret tyvärr. det kan gå sänder om man använder tång. finns nog på biltema. vissa bensinare har även dom insatsfilter som inte håller för fel våld :/
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av Nutrition »

Sveriges minst lästa bok, serviceboken, kommer med största sannolikhet att klargöra lyftpunkter för garagedomkraft. Toyota har dock förkärlek till central lyftpunkt så pallbockar är en billig försäkring vilket det i.o.f.s. alltid är i det fall domkraft används.

I övrigt så är kommentarer som "-Med dagens bilar går det inte att göra något själv" en gammal ursäkt för att "-Jag är för lat för att lära/göra själv, men servicen är för dyr!!1"

I själva verket är många servicepunkter inte svårare på en nyare bil, ex. oljor/vätskor, filter, bromsar fjädrar/stötdämpare, lampor etc. Sen finns det naturligtvis undantag men det gör det å andra sidan åt båda hållen...

Alltså tummen upp för att du försöker i.a.f., tänk på säkerheten =)

Ang. rostskydd:

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 19&t=11249
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av cheetah1 »

Nä, men när skillnaden består i att det tar 5 sekunder att byta fläktrem på en bubbla och 3 timmar på en modern bil går det ändå åt att det blir svårare och svårare att göra nåt själv. Toyota har väl inte varit så hårda på datoriseringen av precis allt, vet inte vad dom har, men jag vet att bland annat Audi har att om slitagevarnaren för bromsbeläggen går in så lampan tänds, så hjälper det inte hur lätt det är att byta belägg, du måste likförbannat in och betala 600 spänn plus moms för att verkstaden ska koppla in sin originaldator och nolla koden. Xenonlampor är ett annat exempel. Dom flesta fabrikat går det att byta själv på, även om det kräver demontering av insatsen, men vissa fabrikat går det över huvud taget inte att göra utan specialverktyg och återigen, originaldator för att nolla koder. Man kan få ge 2000 spänn för att byta en jävla glödlampa. Serviceindikering, ett tag hade BMW en bygel man kunde koppla in för att återställa indikeringen, ett tag hade vissa tillverkare möjlighet att göra det med billiga interface, men dom flesta idag kräver återigen att man betalar grova pengar för att koppla in originaldatorn i 2 minuter för att göra det. Visst, du kan byta oljan själv, men står det "SERVICE REQUIRED" med stora bokstäver på skärmen hjälper inte det om du vill sälja den eller bevisa att den är korrekt servad.

Sen har vi då exemplet med nån modell av Audi där huven var förseglad, allt man kunde komma åt var en lucka för att kolla oljan och fylla spolarvätska. Allt annat var man tvungen att anlita verkstaden för. Vad händer om man själv bryter förseglingen? Garantin upphör att gälla.

Det är ingen ursäkt för att inte lära sig själv, men måste man öppna en fullutrustad auktoriserad verkstad för att kunna byta olja och filter själv, då tycker iallafall jag att det inte längre känns lönt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av Glenn »

Hur många moderna bilar har ens fläktrem ? ;)

Nä, men jag håller med dej i stort, just när tillverkarne i princip MEDVETET lagt in spärrar så det ska krävas servicedator är RIKTIGT irriterande.

F.ö så är min BMW-tokiga kollega mycket upprörd över att BMW på nyare modeller helt har tagit bort oljestickan.. antagligen efterssom folk ändå inte kollar den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av Dale »

Byta olja och filter brukar inte vara något svårt på en modernare Toyota. Finns lyftar att hyra på gör-det-själv hallar. På min Avensis/T25 finns en centralt placerad grunka mitt under runt bakaxeln och framaxeln. Jag skickar bara in garagedomkraften och lyfter upp hela framändan eller bakändan. Pallbockar använder jag med om jag behöver under bilen. Vid hjulskifte fuskar jag med pallbockarna och om det är bra eller dåligt visar väl sig men det har fungerat hitintills.

PS. Hade en Citroen från 1974 där det fanns slitagevarnare till bromsbeläggen samt man kunde kolla oljenivån inifrån. Dock så saknades det en dator som kom ihåg felen så man slapp nolla den utan det sköttes automatiskt när man bytt bromsbelägg eller fyllt på olja. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av Nutrition »

cheetah1 skrev:Nä, men när skillnaden består i att det tar 5 sekunder att byta fläktrem på en bubbla och 3 timmar på en modern bil går det ändå åt att det blir svårare och svårare att göra nåt själv. Toyota har väl inte varit så hårda på datoriseringen av precis allt, vet inte vad dom har, men jag vet att bland annat Audi har att om slitagevarnaren för bromsbeläggen går in så lampan tänds, så hjälper det inte hur lätt det är att byta belägg, du måste likförbannat in och betala 600 spänn plus moms för att verkstaden ska koppla in sin originaldator och nolla koden. Xenonlampor är ett annat exempel. Dom flesta fabrikat går det att byta själv på, även om det kräver demontering av insatsen, men vissa fabrikat går det över huvud taget inte att göra utan specialverktyg och återigen, originaldator för att nolla koder. Man kan få ge 2000 spänn för att byta en jävla glödlampa. Serviceindikering, ett tag hade BMW en bygel man kunde koppla in för att återställa indikeringen, ett tag hade vissa tillverkare möjlighet att göra det med billiga interface, men dom flesta idag kräver återigen att man betalar grova pengar för att koppla in originaldatorn i 2 minuter för att göra det. Visst, du kan byta oljan själv, men står det "SERVICE REQUIRED" med stora bokstäver på skärmen hjälper inte det om du vill sälja den eller bevisa att den är korrekt servad.

Sen har vi då exemplet med nån modell av Audi där huven var förseglad, allt man kunde komma åt var en lucka för att kolla oljan och fylla spolarvätska. Allt annat var man tvungen att anlita verkstaden för. Vad händer om man själv bryter förseglingen? Garantin upphör att gälla.

Det är ingen ursäkt för att inte lära sig själv, men måste man öppna en fullutrustad auktoriserad verkstad för att kunna byta olja och filter själv, då tycker iallafall jag att det inte längre känns lönt.
A n d a s ;)

*Som sagt, en modern bil har sällan en fläktrem, de kallas hjälpaggregatsrem(multirem, kilrem, rem etc.) och det är få som har 3 timmar ansatt tid för byte även om det säkert finns undantag, som sagt.

*"Originaldator" är även det sällan ett krav, Merca kan vara lite kinkiga och bilmodeller som är ovanliga på vår marknad men i övrigt är eftermarknadssystem en väldigt stor kaka. S.k. allbilsverkstäder köper inte alltför ofta in tillverkarens diagnosutrustning utan använder sig av ex. Bosch, Autocom m.fl som i sin tur hanterar många bilmärken.

*Vilken bilmodell kräver "demontering av insatsen" för byte av lampa och vad menar du med insatsen? Visst finns det mindre lyckade konstruktioner som ex. Modus där fronten måste demonteras för att byta halvljuslampa(väljer man bil efter färg så...), BMW där det kan kosta uppemot 1500:- för byte av positionslykta fram.. styck o.s.v..

*Audi A2 som jag antar att du tänker på har ingen konventionell huvöppnare men att demontera huven kanske tar 2min första gången och 30 sekunder den andra.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av Glenn »

fast eftermarknadssystemen klarar ju oftast inte allt, tex kan det vara kinkigt med att lägga in nya nycklar, och exempelvis airbagkoder.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar