Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
zamboni1
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 15:17:16
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2012

Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av zamboni1 »

En fråga till kring service, de erbjuder Xenonkonvertering av helljuset på RAV4 2012 mod.
Ger det något bra resultat?
Jag är medveten om att jag fixar det själv under tusenlappen men jag är lat och tänkte kanske beställa det till servicetillfället.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av cheetah1 »

Är det en toyotaverkstad? Isåfall byter dom väl strålkastare? Det är nämligen egentligen olagligt (även om jag är för det), så det känns inte som nåt en Toyotaverkstad skulle erbjuda sig att göra..
zamboni1
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 15:17:16
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2012

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av zamboni1 »

Det är en auktoriserad verkstad och de har med optionen vid bokningen via Min Toyota på webben.
OBS! det är bara helljuskonverteringen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av cheetah1 »

Man får inte göra det heller egentligen. Ingen besiktningsman kommer nånsin slå ner på det dock, så du kan lungt göra det, men det är lite konstigt att en verkstad gör det. Vad vill dom ha för det?

Det gör enorm skillnad, för övrigt, men dom startar lite långsammare, kan ta uppemot 15 sekunder innan du får ordentligt med ljus när dom är kalla.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av Glenn »

Bytet invaliderar helbilsgodkännandet, så jag tycker också det är kosntigt att en toyotaverkstad gör det, kan dom möjligen i form av generalagent intyga att den istället stämmer överens med samma bil MED xenon eller nåt ?

Själv skulle jag dock inte göra det efterssom xenon suger i största allmänhet enl mej..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Bytet invaliderar helbilsgodkännandet, så jag tycker också det är kosntigt att en toyotaverkstad gör det, kan dom möjligen i form av generalagent intyga att den istället stämmer överens med samma bil MED xenon eller nåt ?

Själv skulle jag dock inte göra det efterssom xenon suger i största allmänhet enl mej..

Lite märkligt ja att en märkesverkstad erbjuder det.

Glenn vad grundar du ditt uttalande på, gamla erfarenheter från när Xenonkonvertering var relativt nytt?
Jag bytte precis från vanliga Xenonlampor till en ny sorts speedstartlampor som ska funka bättre med speedstartballaster, dom startar på 1-2sekunder.
En grym förbättring mot tidigare :mrgreen:


http://www.humanhabit.se/se/xenonlampor ... -pack.html
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av Glenn »

Jag syftar på xenon i största allmänhet, alltså även originalmonterat.

Blir lite OT, men det jag inte gillar..

- Det känns som xenon lyser bra nära bilen, men "kort", alltså sämre längre fram.. Nån jag diskuterade detta med förklarade att det beror på att det är ett smalare frekvensspektrum än halogen, ingen aning om det stämmer.

- När xenonlampor blir slitna, och då menar jag typ efter halva livslängden, så har dom betydligt sämre ljus än original, och även sämre än halogen

- Xenonlamporna är dyra att byta, lite bättre nuförtiden men ändå, MYCKET dyrare än vanliga halogen.

- ..Och har man otur pajar drivdon och ballaster också.. taksnela.. halogenljus har bara en sladd fram och ett relä.

- ..Och har man ännu mer otur pajar en nivåmotor, eller styrboxen till dom, eller en nivågivare.. Komplext helt enkelt.

- Tillverkarna envisas med puckade plastglas framför som tamejfan alltid blir matta och repiga..

- Xenonljus lider mycket värre av att bli igenjoxade på vintern, vilket nog beror på att dom är kallare och inte kan smälta bort slask och is.

- Xenonljus har högtrycksspolning som måste funka på besiktningen, vilket den ju förstås inte gör.. så man måste laga.. dyrt.

..Sen skulle jag kunna gnälla på att man bländas av vägskyltar också när man kör xenon, vet inte vad det beror på men dom lyser ju så man får ont i ögonen, måste vara nåt med våglängden på ljuset och det reflekterande matrialet på skyltarna ? ..andra skulle dock kalla det för en feature..

Jag har xenon på min 9-5 aero (hade nog alla aero ?) ..men jag hade mycket hellre haft halogenljus med riktigt glas framför..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Jag syftar på xenon i största allmänhet, alltså även originalmonterat.

Blir lite OT, men det jag inte gillar..

- Det känns som xenon lyser bra nära bilen, men "kort", alltså sämre längre fram.. Nån jag diskuterade detta med förklarade att det beror på att det är ett smalare frekvensspektrum än halogen, ingen aning om det stämmer.

- När xenonlampor blir slitna, och då menar jag typ efter halva livslängden, så har dom betydligt sämre ljus än original, och även sämre än halogen

- Xenonlamporna är dyra att byta, lite bättre nuförtiden men ändå, MYCKET dyrare än vanliga halogen.

- ..Och har man otur pajar drivdon och ballaster också.. taksnela.. halogenljus har bara en sladd fram och ett relä.

- ..Och har man ännu mer otur pajar en nivåmotor, eller styrboxen till dom, eller en nivågivare.. Komplext helt enkelt.

- Tillverkarna envisas med puckade plastglas framför som tamejfan alltid blir matta och repiga..

- Xenonljus lider mycket värre av att bli igenjoxade på vintern, vilket nog beror på att dom är kallare och inte kan smälta bort slask och is.

- Xenonljus har högtrycksspolning som måste funka på besiktningen, vilket den ju förstås inte gör.. så man måste laga.. dyrt.

..Sen skulle jag kunna gnälla på att man bländas av vägskyltar också när man kör xenon, vet inte vad det beror på men dom lyser ju så man får ont i ögonen, måste vara nåt med våglängden på ljuset och det reflekterande matrialet på skyltarna ? ..andra skulle dock kalla det för en feature..

Jag har xenon på min 9-5 aero (hade nog alla aero ?) ..men jag hade mycket hellre haft halogenljus med riktigt glas framför..
A men nu snackar du ju om halvljus ;)
Att xenonkonvertera helljuset är om bilen har ordentliga helljusreflektorer ungefär som att montera 3st stora extraljus med 100w halogen.
Kör man mycket landsväg med få möten är det jäkligt skönt med redigt ljus, även om det känns rätt mörkt att blända av ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av Glenn »

Jag snackar xenon i allmänhet :) ..på saaben är det ju bixenon, alltså xenon halvljus och xenon+halogen på helljus.

Men jag har ju köpt ett xenonkonverteringstit till T20-celicor för helljuset jag tänkte testa, fast det har legat i garaget typ två år nu :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Xenonkonvertering av helljus RAV4?

Inlägg av Muda »

Vet om en auktoriserad Toyota återförsäljare som var ruggigt bra på att kränga xenon-konverteringssatser häromkring. Det var ju främst halvljus förvisso... Men efter cirka 2-3 år kom nästan alla kunderna tillbaka med sönderfrätta reflektorer. Detta var ju ingenting som generalagenten rekommenderat och återförsäljaren fick i slutändan pynta upp med en hel del strålkastare.
Skriv svar