Kamkedja, hjälp

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Danne_B
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 15:24:42
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2002
PostOrt: Västerås

Kamkedja, hjälp

Inlägg av Danne_B »

Hej. Har en Corolla verso 02. En polare som är mek kunnig bör toppackning åt mig, vi planade toppen och allt såg ok ut. Men nu tänds motorlampan lite då och då, felkoder är random missfire, missfire cylinder1, och vvt mailfunction. Bilen går dåligt på tomgång och vid låga varv, är orkeslös drar lite mer soppa och ibland rusar tomgången och ibland dör den på tomgång. Jag misstänker felaktigt monterad kamkedja, Vad tror ni?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Kamkedja, hjälp

Inlägg av YarisMek »

Jag tror din kompis monterade VVT ventilen fel. Eller 1 kugg fel. Men det är oerhört viktigt montera VVT hjulet rätt o försiktigt, för om man drar den fel så är den sönder o den bör bytas. Följde ni verkstands handboken? Det är inte billigaste grejen o köpa.
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Kamkedja, hjälp

Inlägg av tomme »

Mekkunniga är ju vi alla..
Men är man utbildad på det så är det ÄNNU bättre, fast då brukar dom ta rejält betalt också..
Själv så har jag ännu ej behövt meka varken motor eller växellåda och jag bävar för det när det kommer.
Har alltid stått på "gatan" och mekat inför grannarnas kikare och teleskop! :shock:
Gamlingarna är jätteintresserade av mina företag med riskokaren ! :mrgreen:
"Ska han få till det igen eller blir det byte/kasta in handduken , denna gången ?"
Lyckade gatudetaljer är: byte/renovering av startmotor,byte av stötdämpare fram, byte av batteri och lambdasond+fixat tändlåset , de ni ! Ovan nämnda detaljer kostar minst sagt skjortan, dvs över 10 000 + hos div verkstäder. När man läser att somliga får slänga ut 12000 på att bara byta avgassystemet så blir man ju rädd ! Senaste jobbet var ett stort hål som från början var litet, strax framför vänster bakhjul.
Svetsa upp det, med målning och hela baletten hade väl kostat minst 5000 ! :twisted: Jag fixade det för mindre än en 50-lapp och käringen blev impad för hon såg inte var hålet hade varit .. :mrgreen:
Nu väntar jag bara på var NÄSTA komplikation ska uppstå..
manbro
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 15:12:32
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006

Re: Kamkedja, hjälp

Inlägg av manbro »

Hur tror du att TS blir hjälpt av ditt pladder?
Skriv svar