hur kolla oljenivån automatlådan Avensis 2,4-05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
surtte
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 31 dec 2012, 13:54:06
Bilmodell: Hiluxe
Årsmodell: 2009
PostOrt: Åkersberga
Land (Country): sverige

hur kolla oljenivån automatlådan Avensis 2,4-05

Inlägg av surtte »

Min fru har en Avensis 2,4 -05 automat
Den går bra men jag har länge funderat över hur skall man kolla nivån på oljan i automaten, den modellen har fortfarande oljesticka för automaten, "vilket min Hiluxe inte har". Förr i tiden när man åkte jänkare så kollade man nivån med motorn igång på tomgång och växelväljaren på läge Park.
Gör jag det på Avensisen är stickan torr, kollar jag med motorn avslagen är nivån rätt ? Kan inte hitta nån instruktion i handboken.
Har gjort alla servicar på Toyota fram tills nu 15000 mil, eftersom garantin är borta nu så tänkte jag ta över servicen själv.
/ Surtte
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: hur kolla oljenivån automatlådan Avensis 2,4-05

Inlägg av YarisMek »

automat oljer ska man se med motor igång på tom-gång och P-läge på. sen se nivå om du har sticka. vissa låder har en nivå plugg på sidan som man ska fylla upptill till det rinner ur, och de ska göras när motorn är av.
Skriv svar