ABS-problem på Celica st185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

ABS-problem på Celica st185

Inlägg av JPH »

Hade Celican inne på felsökning hos Bil 3:an i Uppsala då ABS'n krånglar. De fick felkoder 33,34,35 och 36. De två första säger sensorer bak, de övriga beskriver styrdonet, enligt Bil 3:an.

De kontrollerade kablaget från instrumentpanelen så långt det gick utan att demontera inredningen bak. Där bad jag dem sluta eftersom de menade att de riskerade att förstöra klädseln i baksätet och att det sannolikt skulle bli dyrt om de fortsatte.

Nu vet jag alltså fortfarande inte vad felet är, men fick veta av Bil 3:an att om felet beror på defekt dator, skid control eller ABS actuator, så har dessa utgått ur produktion. Priserna enligt dem om dessa grejer ändå skulle gå att finna är:
Dator (89541-20060) 7635:-
Actuator (45510-20050) 17465:-

Låter vansinnigt dyrt tycker jag! Är det någon som har en idé om hur jag kan gå vidare?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av Glenn »

Om felkoderna indikerar både styrdon och sensorer och det verkligen är styrdonet så kan ju sensorfelkoderna orsakas av trasigt styrdon.

Det borde väl gå att hitta på en skrot eller på ebay ? ..britterna är ju tex helt tokiga på att skrota bilar och lägga ut alla bitar på ebay..

Fast allra bäst vore ju om du kunde hitta nån som hade ett liggandes som du kunde låna och testa..


Jag skulle ha bäörjat med att jaga oxid och glapp i kablage, sen försölkt testa med annat styrdon.

Är det samma ABS i GT-Four som GTI förresten ? (man kan kolla på toyodiy) ..isåfall borde det ju bara BETYDLIGT lättare att hitta, dessutom kan du i värsta fall köpa en skruttig ST182 för 4000:- på blocket (fanns en förra månaden) och så har du såväl styrdon som actuator (och ev sensorer men dom brukar vara svåra att ta loss hela) som reservdelar för en relativt låg peng..
Senast redigerad av Glenn den fre 07 mar 2014, 14:29:32, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av Pipedreams »

Låter som de är ute och cyklar.
Kod 33: Felaktig signal från givaren Höger bak
Kod 34: Felaktig signal från givaren Vänster bak
Kod 35: Avbrott krets till givare Höger fram eller Höger bak
Kod 36: Avbrott krets till givare Vänster fram eller Vänster bak

Så på kod 35 och 36 kan inte styrdonet avgöra om det är fram eller bak men då du har kod 33 och 34 så är det rätt uppenbart att det är med givarna bak du har problem. Det är bara att gräva fram skarvarna till givarkablarna under/bakom baksätet och ohmmäta givarna. Normalt ligger de runt ca1000ohm. Men felkoden säger avbrott så troligtvis har du ingen kontakt alls=trasiga givare
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av tomme »

Kastar in en liten brasklapp.. :shock:
Om det är avbrott på ledningarna eller dom är avskavda på något sätt så är det väl mest troligt att det är på utsidan som det är mest utsatt? Har du kört över något som skadat kablaget månne ?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av Pipedreams »

Inte så troligt att man skulle slå sönder båda sidor. Avbrott blir det när det rostar i spindeln så det klämmer sönder givaren.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av Glenn »

..vilket också är anledningen att dom inte brukar gå att få loss utan att dom går sönder..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av JPH »

Problemet uppstod efter motorbyte, märkligt nog. När jag berättade det för Bil 3:an såg de något konfunderade ut och det kan jag ju förstå. Varför skulle motorbytet skapa problem med ABS'n? Å andra sidan, bilen stod utomhus under några vintermånader innan motorbytet och kanske har det lett till rost eller oxidation? Vad jag vet säkert är att abs-lampan gav ingen signal före motorbytet, men väl efter.

Jag fick hjälp med att byta givaren vänster fram efter motorbytet, då den var helt kass. Antagligen är de andra givarna inte i toppskick de heller. Låter som att där är bästa stället att börja. Om det sedan visar sig inte vara där felet är så lär det väl bli till att följa kablaget och "gräva fram skarvarna till givarkablarna under/bakom baksätet", men jag har aldrig varit där och grottat tidigare. Går det att komma åt bakvägen på något sätt utan att sabba baksätet?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av Pipedreams »

Varför skulle du sabba baksätet? Det är ju inte direkt fastsytt i karossen :) I framkant av baksätet nere vid skarven mot mattan rakt bakom vardera framstolen sitter det ett låsbleck. Det brukar räcka att sticka in fingrarna under sätet där och rycka till ordentligt rakt upp. Annars får du peta lite på låsningen inåt. Med sätet lyft i framkant så är de bara att lirka ut framåt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av JPH »

He he, det kanske var killen på Bil 3:an som tyckte att han hade bättre saker för sig än att pula bakom sätet på min gamla bil. Det var dock inte honom jag pratade med utan någon kundbokare tror jag och han hävdade i alla fall att det fanns risk för att de skulle komma att skada klädseln i sätet om de fortsatte och det skulle ta så mycket tid att det helt enkelt blev för dyrt. Därför blev jag lite brydd och bad dem stanna där.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av cheetah1 »

Om du känner nån med ett ocilloskop kanske det går att se så att givare och kransar är hela genom att koppla in sig och titta på kurvan?
Skriv svar