elektronisk servicebok

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

elektronisk servicebok

Inlägg av Eke »

Är ny ägare till en Auris 2012 och Enl instruktions boken är det en elektronisk service bok..... Hur kollar man då upp hur servicen skötts när man inte kan kolla i ett service häfte?
Måste jag nu serva bilen hos Toyota eller klarar andra verkstäder att serva bilen tex Mekonomen och registrera servicen elektroniskt?
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av MagnusS »

Jag jobbar på en Mekonomen Bilverkstad. Jag har inlogg och kan registrera service i din servicebok efter utfört arbete så du kan serva "var du vill".

Mvh
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av Eke »

Går det få en utskrift på vad som är gjort från den elektroniska service boken?
Kan ju va intressant både för säljare och köpare.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av MagnusS »

Japp, Jag kan se historik på bilen, Är osäker på hur det funkar för bilägaren dock, Men rimligtvis borde man ju kunna kolla servicehistoriken själv.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av Dale »

Du kan se historiken på din bil på https://mintoyota.se/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av Glenn »

MagnusS skrev:Japp, Jag kan se historik på bilen, Är osäker på hur det funkar för bilägaren dock, Men rimligtvis borde man ju kunna kolla servicehistoriken själv.
Mekonomen är ju ganska stora, men kan Benny på "Kjelles fisk och bilservice HB" göra det också ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cat
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 11:15:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av cat »

Japp, går att se på mintoyota.se :)
Avensis 2.2 D4D, 18", Trimchip, Sänkt mm.
Supra TT MKIV - Såld
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av Glenn »

Jag citerade fel, jag syftade på om benny kan lägga IN service i den elektroniska boken också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av Hanzzon »

Har man en fläckfri registrerad verkstad så kan man utan problem ansöka om inloggningsuppgifter från Toyota Sverige för den elektroniska serviceboken, sen ska verkstaden ändå självklart kunna bekräfta vad som gjorts på varje service själva via tex sitt eget verkstadsprogram som bekräftar vad man bytt på servicen och att kvalitets-delar motsvarande original använts med tex. godkända motoroljor (exempelvis på dieselar som kräver rätt partikelfilterklassad olja, "C2") vid eventuella garantifall, är sånt seriöst och i sin ordning så gäller garantierna.
Sen är det inte alla verkstäder som orkar bry sig om att ansluta sig till denna elektroniska servicebok men det är ju i så fall upp till dom.

På mitt jobb som är en oberoende verkstad var det inga problem att ansluta sig till serviceboken och vi har även köpt Toyotas original diagnos som var den enklaste vår support anslutit sig till trots att det var första gången man gjorde detta.
Vi har även försökt skaffat Volvos original diagnos "VIDA" i över ett år utan att få fart på programmen och alla inloggningar & godkännanden överallt (man tror inte ens att det är sant om jag berättar hur tillkrånglat det verkligen är) och vår support liksom vi har lagt ner hur mycket tid som helst på att få i gång Volvos diagnos som krävs på en nyare Volvo så fort man tex. byter ut en backspegel, ett gasspjäll, en styrbox eller liknande då delarna man köper från Volvo saknar mjukvara och måste programmeras in för att funka... -Så är det dock inte med Toyota vilket dom ska ha heder för!
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: elektronisk servicebok

Inlägg av Eke »

Ja då spelar de inte så stor roll var man servar bara man håller sig till de lite mer seriösa som kan lägga in servicar nu elektroniskt.
Skriv svar