[Hjälp] Toyota Camry -92 tändningslåsproblem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
resqual
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 22:19:36
Bilmodell: Toyota Camry
Årsmodell: 1992
PostOrt: Åkersberga

[Hjälp] Toyota Camry -92 tändningslåsproblem

Inlägg av resqual »

Hej!
Ny på forumet men tänkte att jag slänger mig in direkt för att få hjälp med ett bilproblem.
Befinner mig i Canada där vi på plats köpte en -92 Toyota Camry att glida runt i under skidsäsongen.
Fungerar felfritt, lite lösa karossdelar, fjädringen har säckat ihop höger bak men så länge det inte är allt för kallt startar den och går till en pärla, iaf tills här om dagen.

Nyckeln har varit lite böjd sedan tidigare och det har inte bara varit att vrida om, men med lite finkänslig handhavande var idet inte några som helst problem att vrida om. När bilen skulle användas för några dagar sedan var batterier dött så vi skulle putta den till ett eluttag på andra sidan huset, notera; vi lyckades vrida nyckeln för att upptäcka att bilen var död. Efter 20min slit att putta bilen i lätt uppförbacke började vi ladda den och när vi sedan skulle vrida om nyckeln igen gick den bara från OFF - ACC och sedan är det stumt. vår teori är att det har frusit och behöver lite 5/56 (eller kanadensiska motsvarigheten)

I värsta fall har väll tändningslåset pajat och därför behöver vi ert kunnande för att komma med en diagnos/förslag på lösningar. Om tändlåset pajat, krävs det att man bogserar bilen till en Toyota dealer (mitt i Rockies så det är nog många mil bort) eller finns det beställningsvaror/alternativa sätt att starta bilen på som kan lösa problemet?
Vi är inte så kräsna och om bilen måste startas med en tång de resterande 2 månaderna så kan vi leva med det, jag menar vi fick Toyotan för 7000kr svenska från en bilaffär (15h bort i Vancouver dock) som självklart fungerat "felfritt" fram tills nu.

Tacksam för svar och hoppas att ni inte dör av mängden text! :)