Glada ljud från motorrummet, å lite till

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
dottis
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 jan 2014, 21:52:11
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Trollhättan

Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av dottis »

Jag kikade på en begagnad Prius 2. Medan säljaren och jag stod och snackade i kylan så stod bilen på tomgång. Efter en stund stannade motorn för att åter starta efter, tja, en halvminut. Det såg jag inte som konstigt. Inte heller reagerade jag på andra ljud från motorrummet, typ "pijuuu" när nåt kopplades in eller ur då och då. Det är en hybrid, så saker är väl lite annorlunda tänkte jag.
Men efteråt snackade jag med kompisen P Lisa som har kört många mil i stan med Prius-2. Han hade aldrig hört liknande ljud från de bilarna.
Är det normalt med sådana ljud från motorrummet?

Jag läser på forumet att hjullagerna får bytas ofta. Kollade på Skruvat. De hade två hjullagersatser. En som såg ut som ett vanligt brett kullager och en som för mig såg ut som ett hjullager. Vilken är det man byter på bilen?

Avgassytemet börjar ge sig. Det verkar inte finnas annat än original. Ungefär vad kostar det?

Bilens nyckelfjärr var strulig. Det gick inte att låsa, men efter att han satt den i hållaren och startat bilen en gång så funkade det. Bara att byta batteri?

Tack på förhand!
Galaga
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 21:31:40
Bilmodell: Corolla E12
Årsmodell: 2005
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Re: Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av Galaga »

Upp, är även jag intresserad av detta någon som sitter inne med info?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av Micke2 »

Det var inte ac-pumpen som slår av och till, då?
Det kan låta typ:
"klick" -phuiiiiii - klick"
sen tyst, tills det startar igen.
En fläkt drar igång också.

Intervallen på ljuden är beroende på utetemperatur, och aktuell innetemp i bilen.

Normalt ljud i så fall.
dottis
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 jan 2014, 21:52:11
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Trollhättan

Re: Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av dottis »

Jag har haft bilen ett tag nu. Har inte blivit värre i alla fall. :)

Dock drar den en hel del olja.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av Glenn »

Hur mycket är "en hel del" ?

Mina toyotor behöve rinte toppas med olja mellan oljebytena, men det är ju äldre motorer, min saab med lågfriktionsmotor får man hälla i 2-3l mellan varje oljebyte, suck..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av Dale »

Angående avgassystem på miljöbilar vet jag att bilprovningen är extra petiga om det sitter nått annat än original där.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
dottis
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 jan 2014, 21:52:11
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Trollhättan

Re: Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av dottis »

Bilen körs inte jättemycket, kanske 1000 mil per år, men drar minst ett par deciliter varje månad. Men inget läcker ut på golvet och den har gått igenom besiktningen båda gångerna, så jag låter det vara.

Det var den bakersta burken som jag bytte mot en piratvariant från Tyskland. 900 mot 2550:-. Har ännu inte fått några anmärkningar på den.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av Glenn »

Det låter ju spontant som ganska mycket, det vanligaste är väl att oljeringen koksar fast och så kan den inte skrapa rent cylinderväggarna varvid oljan förbränns den vägen, vet inte om det är ett känt problem på priusmotorn dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
dottis
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 jan 2014, 21:52:11
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Trollhättan

Re: Glada ljud från motorrummet, å lite till

Inlägg av dottis »

Jag tror att det är något sådant. Om det inte är nån ventil som släpper in lite olja. Den låter 'hårt' när motorn jobbar. Men som sagt, don't pill så länge det funkar.... :)
Skriv svar