Motorlampa Yaris Turbo -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
engestrom
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 19:42:39
Bilmodell: Toyota Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bromma
Land (Country): Sverige

Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av engestrom »

Hej!

Har sökt på detta forum om någon annan har haft samma problem som jag fast ej lyckats hitta något så då blev jag medlem för att skriva ett eget inlägg.
Jag köpte en Yaris Turbo i somras och motorlampan tänds efter ungefär 45-60 min körning. Spelar ingen roll om det är allt på ett svep eller några kortkörningar. Jag har en OBD2 läsare och lyckats läsa ut felkod P0420. Har efter lite googlande fått reda på att det kan vara katalysatorn som börjar bli dålig.
Det sitter någon katalysator på som är av någon piratmodell då ägaren innan lämnade in bilen och fick ett helsystem på 2,5". Visst det kan vara den som är sliten och behöver bytas.
Men jag behöver lite rådgivning då bilen oxå läcker kylarvatten, och då inte ut synligt så troligtvis är det topplockspackningen som är dålig.
Skulle det möjligtvis kunna vara så att om topplockspackningen är dålig och det läcker in vatten i motorn så får man samma felkod då avgaserna bli förorenade?
Efter att jag hade köpt bilen så hade jag ungefär 1,5h timmes körväg hem så efter ungefär 1h så stannade jag och tankade och tankade då 95oktan, det var efter det motorlampan tändes. Jag såg vid tankningen efter att man skulle tanka 98oktan och gjorde det och hoppades att motorlampan inte skulle tändas igen, men det gjorde den. Kan det hända att jag förstörde katten genom att tanka 95oktan?

Kan det vara sammanhängande fel eller är det två separata problem?

När motorlampan tänds så tänds även "VSC"-lampan och "TSC off"-lampan. Är det någon duktig här som kan tala om för mig vad jag har framför mig? Vad ska jag börja med?

Tack på förhand till alla som försöker hjälpa till!

MVH
Emil
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av YarisMek »

hej emil

Ok, vi börjar med felkoderna. Först av allt, så P0420 Katalysatorns verkningsgrad under gränsvärde (bank 1).
Du hade inga andra felkoder på syresensorerna? Kan du läsa om dom jobbar med din obd läsare?
Om det är så alla syresensorer jobbar, och ger rimliga värden (sensor 1 jobbar mycket på gas, och sensor 2 är med stabil). Så bör de va ok.
Har du avgasläckor? Hör du något sus eller känner blåst vid någon skarv (akta så du inte rör ett varmt rör)`? Om inget, så har du inga läckor.
Då kommer vi till bränslet, är det bensin, ja. Men tror ej katten dog på 1 feltankning av 95'a. Men om du har toppen som läcker in kylarvätska in i cylindern kan den kasta avgasvärdena åt skogen som kan kanske ge felkoden. Så hur mycket läcker det? Kommer det vit rök vid start? ingen utvändig läcka, tex vid vattenpump?
Felen kan vara relaterade med varandra om det är toppen, men de kan vara också att katten har gått sönder.
Är bilen servad? är tändstiften ok?
Jag skulle personligen börja med provtrycka kylar systemet, serva om det behövs. O sen jobba därifrån frammåt. Det kan bli enkel lösning, det kan bli dyrt lösning. Svårt o säga. Men du kan alltid vända dig till din lokala Toyota verkstad för felsökning eller jobben som du tycker du inte kan hantera. (gäller till o inte göra misstag, för då blirre dyrt)

ps. "VSC"-lampan och "TSC off"-lampan brukar kunna tändas om motorlampa lyser, det blir en följdfel (felkod) men betyder ej att det är fel i dom systemen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av cheetah1 »

Moderna (om nu en nio år gammal bil kan anses modern idag) bilar har ofta dom systemkaskaderna att om ett system går sönder så litar inte ett annat på sina värden så det stängs ner, då är det ytterligare ett annat som tappar sin info, så det stängs det också ner. Jag hade en kärvande ventil på min Subaru jag hade sist jag hade bil, och tror jag fick 5 varningslampor. Motorlampa, Traction control, ABS, Cruise control och nån mer tror jag. Jo, växellådsautomatiken gick i nåt safeläge så den inte gick att varva, det var nån lampa där som blinkade har jag för mig.

Hursomhelst, P0420 känns som ett rätt vanligt fel på AZ-motorerna av runt den generationen, men en sån sitter det väl antagligen inte i din bil, men kan tänka mig att dom kan vara av liknande konstruktion. Hittar ingen med turbo som sålts i europa det året, men dom som sålts här hade motorer som hette NZ eller SZ, så det känns ju inte så avlägset.
På AZ bestod problemet iallafall i två delar. Dels larmar datorn alldeles för tidigt på grund av ett för lågt inställt gränsvärde (katalysatorgränsvärdet). Sen var det problem med dom katalysatorerna, så dom åldrades för fort. Dom nya dom monterar idag ska hålla bättre lovar dom, men det är ändå 10 lakan plus eventuella lambdasonder man sabbar gängorna på, på en bil med AZ. Kanske något billigare på din.

Hm, hoppas jag inte skrämde upp dig allt för mycket nu, lycka till!
engestrom
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 19:42:39
Bilmodell: Toyota Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bromma
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av engestrom »

Hej!

Stort tack för era svar!
YarisMek skrev:Du hade inga andra felkoder på syresensorerna? Kan du läsa om dom jobbar med din obd läsare?
Det är samma felkod som visas två gånger om bara. Jag har ej testat om jag kan läsa av dom faktiska värdena samtidigt som motorn är igång, det blir till att göra imorgon!
YarisMek skrev:Har du avgasläckor? Hör du något sus eller känner blåst vid någon skarv
Jo jag har faktiskt en avgasläcka, en dålig svetsning, men den är efter både katalysator och syresensorer så det trodde inte jag spelade någon roll ... ?
YarisMek skrev:Så hur mycket läcker det? Kommer det vit rök vid start? ingen utvändig läcka, tex vid vattenpump?
Nej jag har inte sett någon utvändig läcka, men sen läcker det ungefär "bara" 1 liter på ungefär 3 timmars körning så det som trycker ut någonstans lär ju dunsta bort innan jag har hunnit stanna och lyft motorhuven. Har inte kollat efter vit rök vid start faktiskt. Har bara lyft på plastlocket där man fyller på olja och sett att det inte är vitt klägg där iaf.
Provtrycka lät som en bra start. Ska kolla om jag har tillgång till ett sånt verktyg, annars har jag för mig jag har sett det på biltema för några hundra.
YarisMek skrev:Är bilen servad? är tändstiften ok?
Ja enligt tidigare ägare är den servad korrekt. Enligt honom så hade ägaren innan honom slarvat så då sprack blocket så han var tvungen att byta block, koppling, tryckplatta etc etc. Har kollat på tändstiften och dom har ju sett bättre dagar måste jag ärligt säga, men inget som direkt indikerar på att det är vatten i systemet, mer att bränsle/luftblandningen är för fet eller torr.

Att tilläggas är ju att tidigare ägare hade gett sig på att trimma bilen. Satt in någon form av stryprör för att höja turbotrycket och sen även monterat både pys och dumpventil. Detta återställde han innan försäljning. Vet ej om detta har något med saken att göra...?
cheetah1 skrev:Hm, hoppas jag inte skrämde upp dig allt för mycket nu, lycka till!
Du har kommit med bra information som kan vara till nytta. Jag är för övrigt gift sen nått år tillbaka så det finns inget som skrämmer mig längre!
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av Brink »

Jag fick P0420 på min Aygo -08

Jag hade inga hål på mitt avgassystem, men bilen hade varit dåligt servad innan och gammal olja som hade nästan tagit slut. Troligtvis har så har motorn förbränt ganska mkt olja som då följt med och förstört katten.

Jag bytte katalysator till en ny begagnad (900mil) och drog minuspolen. Det släckte felkoderna och bilen har rullat sedan dess.
Iofs så fick jag ett fel på den bakre lambdasensorn 6 månader senare, men det indikerade på att förvärmningen hade gått sönder. Bytte den och nu rullar den som den skall.

Skall dock tilläggas att jag besiktigade bilen med P0420 med perfekta avgasvärden, dock med lamporna släckta och felkoden raderad. Så jag tror nog att det är gränsvärdet i datorn som kan också vara bidragande.

Någon sade också att man kunde köra på 3:an i 2-3km i 110km/h, det kunde hjälpa att bränna ur katten, och sedan reseta felkoden.

Lycka till
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av Johnny Blade »

Vad jag har förstått så inte turboinstallationen på Yarisarna inte helt perfekt.Oljeevakueringen från turbon går in i trågets avtappningsplugg,det är ju som till för att det ska bli dåligt flöde där med för mycket olja i turbon som resultat.Med för mycket olja där så trycker den ur sig det i avgaserna.Katalysatorn gillar ju inte olja då den kan bli igensatt och bränd.
Vattenbortfallat kan ju också komma från en "sliten" turbo.

(Jag spekulerar bara men...)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av cheetah1 »

Felkoden brukar när katten börjar bli dålig uppkomma efter radering när man kört lite hårdare, typ motorvägsfart, en stund. Den renar okej på normala varv upp till förhöjd tomgång sålänge motorn inte är belastad, men bränsleförbrukningen i motorvägsfart är tiofalt högre än när besiktningsmannen sitter och kör på förhöjd tomgång, varvid det också är mycket högre avgasmängd som ska renas, och det är då den inte riktigt klarar det.
engestrom
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 19:42:39
Bilmodell: Toyota Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bromma
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av engestrom »

Johnny Blade skrev:Oljeevakueringen från turbon går in i trågets avtappningsplugg,det är ju som till för att det ska bli dåligt flöde där med för mycket olja i turbon som resultat.
Jo tack det såg jag efter att den returledningen sprack pga okänd anledning och mycket olja rann ut över golvet. Jag hade bara ren tur att jag stod stilla när detta hända.
Johnny Blade skrev:Vattenbortfallat kan ju också komma från en "sliten" turbo
Sliten turbo orkar jag inte med då jag vet att en ny av toyota kostar 32,000kr OM man får tag på en.
cheetah1 skrev: Felkoden brukar när katten börjar bli dålig uppkomma efter radering när man kört lite hårdare, typ motorvägsfart, en stund. Den renar okej på normala varv upp till förhöjd tomgång sålänge motorn inte är belastad, men bränsleförbrukningen i motorvägsfart är tiofalt högre än när besiktningsmannen sitter och kör på förhöjd tomgång, varvid det också är mycket högre avgasmängd som ska renas, och det är då den inte riktigt klarar det.
Jag har reflekterat över att lampan alltid tänds när jag kör motorväg en längre sträcka, och aldrig när jag stadskör eller liknande. Men fick för mig att vid jämnare gaspådrag typ motorvägskörning så är det enklare för katalysatorn att jobba än vid gas, broms, gas, broms etc... ?
Brink skrev:Någon sade också att man kunde köra på 3:an i 2-3km i 110km/h, det kunde hjälpa att bränna ur katten, och sedan reseta felkoden.
Jo det har jag oxå hört, fast aldrig testat.

Det lutar åt en ny katalysator och att provtrycka kylsystem.
Är det någon som kan rekommendera en bra katalysator till 2,5" system. Det skulle väl vara bäst att skicka dit original men eftersom avgassystemet är 2,5" hela vägen så går det inte. Eller går och går, man får köra med skarvmuffar etc men känns som om man kan köra på 2,5" katalysator på en gång istället.


//Emil
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av cheetah1 »

Aldrig testat, men jag har fått för mig att deras: http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html ska kunna vara rätt bra. Biltema har lite, men jag hittar ingen på 2½ tum.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av YarisMek »

En läcka innan sista syresensor kan kasta värden helt åt skogen, o ge en felkod. Så skulle testa svetsa det, radera felkoderna o se. Annars fortsätte felsöka. O bra stift gör mye

Sen är frågan om förra ägare, om han gjort bytet själv eller i en Riktig Toyota verkstad. För om toppen är inte ordentligt/rätt dragen, eller om toppen var skrev så kommer han läcka vatten. De är oerhört viktigt gå igenom allt extremt noga om något sånt har hänt. och byta alla packningar o packbox som tillhör till stor renovering som sån. Bilen drar way för mye kylarvätska, o de kan ju vara "hand-havande" fel av jobben som gjorts på den.
Skriv svar