Steglös automatväxellåda

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Steglös automatväxellåda

Inlägg av SvEsson »

Hallo ;)
Nån som har erfarenheter av den steglösa automatlådan i Auris. Kallas Valvematic. Nåt man bör undvika? Kostar i underhåll? Bättre än tyska DSG-lådorna som man kan läsa mycket problem om?

Är Multidrive S i Avensis av samma typ?

Har tröttnat på att växla.....numera ofta 6 växlar att veva runt :?

................ 8-)
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av YarisMek »

Erm,,, blev lite förvirrad där. Auris har antingen manuell eller MMT automat låda. MMT = Multimode Manual Transmission. + de som är i hybrid bilen. Har du testat hybriden? ;)
Jag har ej stöt på något allvarligt med den lådan. Men den är lite speciell. Det är en manuell låda som styrs med elektriska motorer.

Valvematic har med motorn o göra, som jag vet om. VVT som är Variable Valve Timing. Så det är en system som ska minska bränsle förbrukningen osv.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av Pugho »

Eftersom MMT är en servostyrd manuell låda och DSG en dubbelkopplingslåda så känns det inte troligt att MMT är lika snabb som DSG.
Själv har jag kört ca 10000 mil med DSG (2000 med gamla 6vxl och snart 8000 med 7vxl) och inte haft några som helst problem. Funkar kanon.
____________________________
Mikael Cedergren
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av SvEsson »

OK YarisMek

Jag är visst lite snett ute här... :?
Strunt i Valvematic - har inget med växellådan att göra

Jag har inte testat Auris hybrid än. Tycker nog inte att nackdelarna med ett ganska komplicerat motorsystem uppvägs av den mycket lilla el-driftskapaciteten

MEN
har jag alldeles fattat fel om Auris växellåda är av gammal "DAF"-princip?
DVS remdrift där man varierar remskivornas diameter utifrån belastning och hastighet.
Det är just erfarenheter av denna växellådstyp i modern Toyota-version jag efterlyser

Samma växellådsprincip gäller väl också Primus såvitt jag förstått
Rätta mig gärna om jag jar fel ........8-)

Oj då - en kommentar av Pugho också medan jag skrev detta
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av Glenn »

Man kan väl fortfarande inte få dragkrok på hybriderna eller ? ..det skulle ju jag se som en anledning att inte köpa hybrid.

Det verkar inte vara en CVT-låda ('a la DAF) utan en manuell servostyrd som folk redan sagt, vilket ju också dubbelkopplingslådorna är (fast på ett lite annat sätt, med för och nackdelar).

MMT är väl i princip en sekvensiell låda ('a la MC) som styrs av servon, automatiskt eller manuellt, vet att den fungerade ganska uselt i yarisen när den kom (iaf i automatläge), men dom nuvarande ska fungera bättre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:Man kan väl fortfarande inte få dragkrok på hybriderna eller ? ..det skulle ju jag se som en anledning att inte köpa hybrid.
RX hybriderna får dra 2000kg.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av Glenn »

Men inte prius och auris ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av SvEsson »

Tack för alla inlägg.. :)

Inser nu att jag blivit vilseledd av att det på Toyotas hemsida finns ett Auris-alternativ med "steglös automatisk växellåda". Där spårade jag över på gamla DAF-principen :?

Auris aut.låda är alltså egentligen en automatiserad "konventionell" växellåda där koppling och växelbyte sker med automatik. Kan stegas manuellt också? Det kan i alla fall de franska EGS/FAP lådorna som väl funkar på liknande sätt. Ang dessa så sägs att de funkar bäst med "manuell" växling. Är rätt långsamma annars :(

Ha det.................. 8-)
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av PartyBoy »

Det är ju självklart att nya auris finns med cvt! . Mmt är borttagen för det vet ju alla att det är riktigt skräp. Den steglösa automatlådan fungerar fint i aurisen, kan dock upplevas lite trött pga den lilla motorn. Helt klart värd en provkörning!
---------------------------
Toyota Mek
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Steglös automatväxellåda

Inlägg av cheetah1 »

Moderna CVT-lådor brukar använda ett stålband, nästan som en kedja, snarare än en gummirem som DAF hade. Bara skotrar som har gummirem numera.
Jag hade en Subaru Legacy med deras Lineartronic, och den funkade klockrent, helt silkesmjuk gång. Enda tecknet på att den fanns var ett svagt svagt vinande från remmen.

Har dock ingen erfarenhet av Toyotas varianter (och jo, dom har flera bilar med dylik låda som alternativ idag).
Skriv svar