Vilka bultar för motorstativ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Glenn »

Detta kanske kan vara nåt iofs..

http://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-Conve ... 0618477770

..med ett par hjulmuttrar på ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Hornlund »

Precis, problemet med ebay är frakten & att många inte vill skicka hit. Skulle helst ha hem dem ganska omgående också, ebay är ett osäkert kort vad det gäller leveranstider. Kan gå på ett poff & en smärre evighet.

Såg faktiskt de där hjulbultarna du länkade till glenn, men de skickar ogärna till Sverige. Och de andra som srylul hittat är jag skeptisk till om det är 1,25. Hittar inget om det i texten. Men nu har jag fått svar, & firman har M12x1.25x100 med sexkantskalle i material fzb 8.8. Vilket skulle bli perfekt, de hade även lite andra alternativa skallar & längder. Nu återstår det bara att se om de har lust att skicka fyra stycken till mig, då skulle jag bli väldigt glad :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Johnny Blade »

Varför måste dom vara så långa?
Man kan ju svetsa på en bult på en kortare annars.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Neblade »

Topplocksbultar funkar fint! Eventuellt med några distanser.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Kenny
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 16:10:28
Bilmodell: Celica GT-four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Kenny »

Prova med de längre bultarna som går genom bussningarna i motorfästena, de passade iallafall på min St165.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Pugho »

Nåt fel på skruvarna som sitter i hålet från början och håller ihop motor och låda? Eller tänkte du fästa i några andra hål?
Annars kan man ju i en del hål kanske använda en jättelång M8 och mutter?
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Hornlund »

Har fått svar från firman nu, de vill naturligtvis inte skicka. De skickade inte öht, utan säljer enbart i butik. Så är det någon som råkar bo granne med Sifvert i Hägersten, får ni hemskt gärna göra ett ärende åt mig. Fast nu lutar det mer åt att jag river bort ett gäng toppbultar & köper nya sen, lär ändå inte vara någon hitt att återanvända dem om det ska göras ordentligt.

Johnny Blade skrev:Varför måste dom vara så långa?
Man kan ju svetsa på en bult på en kortare annars.
Fästet på stativet bygger 65mm, sedan är det ca. 30mm djupt i blocket, plus att det säkert är bra med någon bricka också. Naturligtvis har du rätt i att det går att skarva en bult genom att svetsa, men då jag tyvärr saknar egen svets blev det som ett betydligt större projekt.

Neblade skrev:Topplocksbultar funkar fint! Eventuellt med några distanser.
Tack för att du bekräftade det, lutar åt att det får bli den lösningen. Om jag nu får lös fyra stycken innan motorn är i stativet, har naturligtvis inga till övers.

Kenny skrev:Prova med de längre bultarna som går genom bussningarna i motorfästena, de passade iallafall på min St165.
Tack för tipset, kanske kan vara en idé att åka tillbaka till skroten. Det är en motor som blivit över, som redan är lös, så har ingen större lust att riva fästena i bilen just nu.

Pugho skrev:Nåt fel på skruvarna som sitter i hålet från början och håller ihop motor och låda? Eller tänkte du fästa i några andra hål?
Annars kan man ju i en del hål kanske använda en jättelång M8 och mutter?
Först hade jag inga över, men upptäckte sen att de även är för korta. De nedre fästena går att dra genomgående med en mindre dimension. Men de övre är det bara gängning i blocket, ej genomgående.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Glenn »

Hornlund skrev:Har fått svar från firman nu, de vill naturligtvis inte skicka. De skickade inte öht, utan säljer enbart i butik. Så är det någon som råkar bo granne med Sifvert i Hägersten, får ni hemskt gärna göra ett ärende åt mig. Fast nu lutar det mer åt att jag river bort ett gäng toppbultar & köper nya sen, lär ändå inte vara någon hitt att återanvända dem om det ska göras ordentligt.
What, har dom flyttat nu.. verkar så, jag bodde tidigare på gångavstånd från deras butik på lindhagensgatan i stockholm..

Nåja, jag bor ju ändå inte kvar där så det är strunt samma.


Fast jag är ganska säker på att dom skickade förr, iofs kanske bara till företag mot faktura ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Hornlund »

Tillslut sitter motorn i stativet. Tyvärr passade inte toppbultarna, som det var tänkt. Sitter M10 i min, kanske blev grövre på senare årsmodeller? Blev genomgående M10 i de nedre fästena, en lagom kort M12 1,25 i ena övre fästet, & inget alls i det andra övre fästet.

Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilka bultar för motorstativ?

Inlägg av Neblade »

Hmm... när jag tänker efter så är det nog topplocksskruvar från en 3S-GE eller möjligtvis en 2T-motor som jag använde. :( Så jag kanske lurade dig där!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar